vineri, 30 iunie 2017

Despre accidentul de pe Rucăr-Bran în care au fost implicați militari ai B. 30 V.M. din Câmpulung Muscel! Cu steag roșu la adresa autorităților care evită sub pretexte bizare, declanșarea acțiunilor de salvare pe elicoptere în teren montan, pe timp de noapte!

Nu mă dau în vânt după știri legate de accidente, materialul având doar rol de informare cu caracter general. În plus, anumite detalii legate de intervenția autorităților la accident, îmi determină o stare de indignare profundă.

Un accident grav a avut loc pe culoarul Rucăr-Bran, mai exact în comuna Dâmbovicioara, județul Argeș. Un camion cu 13 militari care se întorceau de la un exercițiu aplicativ desfășurat în Poligonul Cincu, a căzut într-o prăpastie de aproximativ 40 de metri. Trei militari și-au pierdut viața conform ultimelor informații, iar mulți alții prezintă leziuni exrem de grave. Surse multiple de informare, de exemplu: aici, aici, aici sau aici! Cu imagini - aici! Date concrete despre leziunile supravietuitorilor - aici!

Critica despre care am făcut referiri se adresează sistemului!  Cu ocazia nefericitului accident, am aflat cu stupoare că la acest moment România nu este capabilă să asigure intervenția de urgență, pe elicoptere, pe timp de noapte, în teren montan!

Situația pt. care ridic cu fermitate stegulețul roșu contra întregului sistem. Iată ce afirmă premierul Mihai Tudose, în mod absolut întemeiat: ”Nu înțeleg de ce după 27 de ani de libertate, mi s-a spus că nu avem cum să intervenim noaptea cu elicopterul”. 

Răspund personal premierului - încurajând sesizarea acestuia, întrucât consider că am această autoritate, subsemnatul fiind instruit în perioada de activitate, încă de acum 17 ani, în state NATO și non-NATO,  exact pentru ceea ce sistemul de intervenție în caz de urgențe, susține că nu poate asigura, astăzi: intervenția pe elicoptere, pe timp de noapte, în teren montan!  Ca atare, există în lume, se poate, a fost implementat și în România prin intermediul a cca. 20-25 militari instruiți în salvare-evacuare pe elicoptere în orice condiții - noapte, ceață moderată și medie, avalanșă, vânt de intensitate medie și peste medie, s.a.m.d.  Fiind evident că după implementare, undeva s-a rupt firul! Cauzele îmi scapă, dar așa în mare apreciez că la mijloc este vorba despre rigiditatea unor normative de ordin pur birocratic și care ca de obicei, în loc să pună preț pe viața cetățeanului, bagă în conservare neputința unui întreg sistem.

Sugestii pe scurt? Nu am, doar încerc să prezint lucrurile la modul simplificat, filmul acțiunilor de salvare pe elicoptere. Echipajele sunt antrenate în mod compact, de la pilot, la personalul care care coboară efectiv la sol pe cablu/troliu, pentru evaluare, acordarea primului ajutor, evacuarea persoanelor rănite etc. Asta înseamnă:

- un centru permanent de dirijare si control trafic la joasă altitudine, încadrat cu personal expert în dirijarea aeronavelor în relief neregulat (presupune în special, dirijare pe baza coordonatelor GPS oferite de configuratia reliefului și de pozitia aeronavei). Un astfel de centru este extrem de necesar, in conditiile in care 28% din relieful Romaniei este pur montan (peste 800 metri altitudine), iar 42% din relief se situeaza in zone neregulate (200-800 metri altitudine);

 - elicoptere dotate cu senzori de proximitate (afișează distanța față de pereții stâncoși, bipuie alarma când elicopterul se apropie prea mult de obstacole laterale, de jos sau de deasupra), dar și cu sisteme de vedere pe timp de noapte și vizibilitate redusă (sisteme în infraroșu și reflectoare performante);

- piloți instruiți să conducă aeronava, doar pe baza coordonatelor GPS și a sistemele de vedere în infraroșu;

- troliu cu cablu metalic montat pe elicopter, deservit de un mecanic de bord, specializat în lansarea la sol și recuperarea în siguranță a persoanelor și încărcăturilor;

- echipa de intervenție la sol, cu instruire multiplă, nu doar de natură pur medicală. Acest fapt înseamnă de exemplu, ca în afară de pregătirea sa de baza, un medic sau un asistent de intervenție, trebuie să fie instruit să coboare pe troliu de la zeci sau chiar de la peste 100 metri altitudine, să recupereze persoanele de la sol după evaluare, primul ajutor și stabilizare, asigurând recuperarea tot prin intermediul troliului, a persoanele care trebuie evacuate (individual sau pe targă ancorată - de la caz la caz). În sfârșit, întreaga echipă de intervenție la sol în teren montan, trebuie să aibă obligatoriu în baza de instruire, deprinderi elementare de orientare în teren neregulat - inclusiv pe timp de noapte, dar și de alpinism. Urmare a faptului că nu în toate situațiile, aeronava  poate fi poziționată fix deasupra locului de intervenție, ci la distanțe laterale care pot ajunge și la zeci sau sute de metri, într-un teren accidentat. Astfel, în afară de personalul pur medical, echipa de intervenție poate include alpiniști/salvamontiști profesioniști, cu instruire suplimentară în acordarea primului ajutor;

- ultimul aspect: cooperarea, lucru greu în România. Intervenția pe elicoptere presupune și o instruire sumară atât a salvaților, cât și mai ales a autorităților locale cu responsabilități de intervenție  din zona accidentului, in cazul nostru I.G.S.U. Exemplu din alte state: daca interventia pe elicoptere se desfasoara pe timp de noapte, autoritățile locale si/sau salvații intră pe cât posibil. în cooperare directă cu echipajele de pe elicoptere, prin indicarea/marcarea/amenajarea prin repere luminoase  a locurilor/punctelor de intervenție sau de aterizare  si/sau prin furnizarea coordonatelor exacte GPS. Sunt proceduri si semnalizări standard - pentru zi și noapte, există regulamente în acest sens. Un exemplu este acela când minim 3 semnalizatori echipați cu lanterne  se poziționează în șir pe o distanță variabilă în funcție de teren (din 50 in 50 metri, din 100 in 100 de metri - distanta scade in cazul terenului neregulat), indicând elicopterului direcția sigură de înaintare și aterizare. Pilotul dirijează elicopterele  la mică distanță exact pe deasupra primilor 2 semnalizatori, coborând progresiv și aterizând exact în față celui de-al 3-lea. Acesta este doar un exemplu de cooperare standardizata. 

Dacă am dreptul să fiu indignat privind intervenția pur amatoristă de pe Bran? Da, am. Nu era necesar să afluiască 28 de ambulanțe pt. 13 militari, ci maxim 2 elicoptere cu echipaje special instruite pentru aceste tipuri de intervenție. Ar fi fost mai profesionist, mai rapid, chiar și mai economic. Cu siguranță că intervenția improvizată a produs mult mai multe victime sau leziuni victimelor, decât dacă salvarea ar fi fost efectuată profesionist cu echipaje special instruite pe elicoptere. Să nu uităm că este vorba despre recuperare dintr-o prăpastie cu adâncimea de 40 metri. În astfel de situația, târârea pur și simplu ca pe niște saci de cartofi a victimelor în sus, nu poate decât să agraveze leziunile inițiale sau să provoace altele noi, inclusiv fatale. Și afirm asta nu doar la modul intuitiv, ci în cunoștință de cauză, când îmi aduc aminte bine că un astfel de accidentat și tot militar, a fost recuperat în urmă cu mulți ani din Bucegi. Victima trăia încă la momentul intervenției, însă recuperarea acestuia ca pe sacul de cartofi târât printre stânci pe o pantă care depășea 65%-80%, a pus capac la tot. A fost adus la ambulanță într-un final, dar cu leziuni agravate fatal pe timpul evacuării.

Cam atât

Semnat: Mr. (r) G. Olescu

Interventie pentru salvare-evacuare - pe elicoptere, in teren montan, pe timp de noapte

97 de comentarii:

  1. Am atasat acel videoclip, desi stiu ca poate ingreuna pagina. Motivul? De a demonstra ca se poate sa intervii la interventia de urgente pe elicoptere, noaptea, in teren montan. Un clip ajutator poate fi si acesta https://youtu.be/51rhkoiPnGE. Sunt multe astfel de actiuni pe Youtube.

    RăspundețiȘtergere
  2. A SE VEDEA MODUL DE ACTIUNE AL ELIcopterelor de transport ..atac si salvare evacuare in ...MALVINE..adica acum ..vreo ..cateva sute de ani ..in urma !!

    RăspundețiȘtergere
  3. Inca unul care a fost ministru de doua ori si de n ori deputat aude cand ajunge prim ministru ca nu avem elicoptere care sa intervina pe timp de noapte. Asta ori nu s-a trezit din betie ori o face pe prostul. Pana acum ce a pazit daca el nu stie ce stim toti. Nu ne mai facem bine niciodata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca citesti atent materialul, vei constata ceva. Nu este vorba doar despre elicoptere. Salvarea-evacuarea in teren montan/accidentat, necesita un echipa complex, nu doar simpla interventie elicopterului. Pilotul vine si se pozitioneaza - este o treaba relativ simpla. Greul abia acum urmeaza, degeaba s-a pozitionat elicopterul la punct fix, daca noi nu avem personal medical de intervetie capabil sa faca restul. Imagineaza-ti ca in teren accidentat, elicopterul NU poate ateriza, sta undeva la 150 sau mai mult, deasupra locului interventiei. Greu abia acum urmeaza. Echipajul de interventie efectiva, trebuie sa fie coborat pe troliu, in rapel pe coarda etc. Printre niste stanci, unde isi pot rupe gatul inclusiv salvatorii daca nu sunt antrenati in alppinism si orientare. Repet, NU interventia efectiva a elicopterului este problema principala, ci a echipajului debarcat care trebuie sa actioneze la sol.

      Ștergere
  4. In nicio tara din lume elicopterele nu actioneaza pe timp de noapte in defilee deoarece navigatia si zborul se efectuaeaza la vedere, nefiind posibila navigatia cu ajutorul radarului, stil SkyWalker, asa ca fiecare sa-si dea cu presupu(TZ)ul doar in domeniul in care cunoaste.Exista riscul de ciocnire de stanci si copaci!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta sa crezi tu. Special ti-am dat si video sa vezi ca se poate. Din moment ce am afirmat ca exista cca. 20-25 militari romani antrenati exact in acest tip de actiuni, inclusiv eu, inseamna ca elicopterele actioneaza foarte bine pe timp de noapte si in defilee, pilotule depasit! Ca tu nu ai desfasurat ca pilot astfel de actiuni pe vremuri, este problema ta de atunci sau a armatei. Eu in schimb, am efectuat astfel de actiuni, in Alpi si care au defilee, nu gluma. Cu atestat!

      Pe de alta parte, accidentul de la Bran s-a desfasurat pe marginea unui ... drum care strabatea o comuna. Adica NU trebuie sa mai penetreze nimeni ... defilee. Realitatea este cea din material: NU avem echipaje instruite in niste operatiuni care in alte state sunt rutina.

      Ștergere
  5. Ba si pilotul are o responsabilitate enorma.Am vazut film(pe discovery) in care elicopterul s-a apropiat de roca muntelui cu palele elicei la mai putin de 30 cm....si batea vantul"in draci".....dupa care operatiunea s-a desfasurat cum zice olescu....dar totusi 30cm???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. https://www.youtube.com/watch?v=CAWLKXphPkI

      Ștergere
    2. Domnilor, e Armata Romaniei, intr-un stat care are si fabrica de elicoptere si o dotare excelenta cu aceste aeronave in cadrul unitatilor operative! Toate jegurile si rapanduilele politice cand li se scoala se duc la hangare si, cu aprobare sau mai putina aprobare, se duc aiurea-n tramvai cu acestea in cel mai grabnic mod posibil, ca asa vor lulicile lor politice! Cum e posibil sa nu se aprobe in regim de fir rosu o piesa de zbor pentru acesti luptatori romani, mai ales ca sunt veterani de razboi in teatrele de lupta externe? Armata Romaniei este falimentara intr-un stat mafiot, iar articolul adminului Gelu Olescu, referitor la niste aspecte cu incidenta asupra unor manarii obscure prin servicii speciale de ,,gineala,'' cu Generali dubiosi care papa banii statului de pomana si doar sa aduca necazuri Armatei si natiunii, a scos in evidenta o catime din activitatea mafiota si ascunsa, dar cate si cate acte mafiote nu se intampla in acest stat scapat de sub control?! Actualul ministru trebuie sa demita din Ministerul Aaprarii Nationale toata conducerea, tot staff-ul, de la Vladica la opinca, cat si la Casa Sectoriala de pensii, si abia atunci daca se pot repara treburile cam 30-50% la cata degradare s-a acumulat acolo in 27 de ani de la Revolutie! Coruptie, nepotisme, cumetrii, mafii politice de lansari in politica cu epoletii pe umar, avansari pe cumetrii si alte manareli strigatoare la cer! Armata azi este cazuta la pamant din toate punctele de vedere si doar o mana de fier mai poate carpoci ceva, ca de indreptat nu cred ca se mai poate de acum in 50 de ani!

      Ștergere
  6. Dumnezeu sa-i odihneasca, condoleante familiilor, insanatosire grabnica ranitilor. Fortele speciale coboara pe corzi din elicopter, trag cu arma de ziua marinei pt. popi si politicienii gusati din tribune, in rest frectiiiiiiii.Echipajul SMURD cazut in lacul Siutghiol (C-ta) nu a putut fi salvat ZIUA, luciu de apa oglinda, fara stanci, coronamente de copaci , in schimb elicopteristii MAI cica ridicau putin elicoptele in vazduh pt. sporuri,prime de zbor etc.!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cam asa este. Avem cu ce, dar nu avem proceduri. Pana si sistemul medical a inteles ca trebuie sa lucreze doar dupa proceduri si acum nu te lasa, pana nu fac toti pasii.

      Problema este ca acest tip de interventii - cele pe timp de noapte si in teren muntos, presupun o combinatie de specializari. Toti au proceduri proprii - elicopteristii pe ale lor, cei de la controlul traficului pe ale lor, personalul medical pe ale lui, IGSU pe ale lor, si atunci iese ca in povestea ca atunci cand sunt multe moase, moare copilul cu buricul netaiat. Si in sfarsit, daca ajung cu totii la prapastie, descopera ca niciunul nu stie alpinism sa coboare pe pereti sau ca nu prevad procedurile individuale sa coboare. Si tot asa ...

      Pt. a avea succes, astfel de operatiuni trebuie sa aiba comanda si instruire unica si neaparat SPECIFICA. Astfel, nu intram in randul lumii civilizate.

      Ștergere
  7. Am completat materialul, uitasem de responsabilitatile adiacente care revin persoanelor si autoritatilor, privind receptia/intampinarea interventiei elicopterelor.

    Cooperarea, lucru greu în România. Intervenția pe elicoptere presupune și o instruire sumară atât a salvaților, cât și mai ales a autorităților locale cu responsabilități de intervenție din zona accidentului, in cazul nostru I.G.S.U. Exemplu din alte state: daca interventia pe elicoptere se desfasoara pe timp de noapte, autoritățile locale si/sau salvații intră pe cât posibil. în cooperare directă cu echipajele de pe elicoptere, prin indicarea/marcarea/amenajarea prin repere luminoase a locurilor/punctelor de intervenție sau de aterizare si/sau prin furnizarea coordonatelor exacte GPS. Sunt proceduri si semnalizări standard - pentru zi și noapte, există regulamente în acest sens. Un exemplu este acela când minim 3 semnalizatori echipați cu lanterne se poziționează în șir pe o distanță variabilă în funcție de teren (din 50 in 50 metri, din 100 in 100 de metri - distanta scade in cazul terenului neregulat), indicând elicopterului direcția sigură de înaintare și aterizare. Pilotul dirijează elicopterele la mică distanță exact pe deasupra primilor 2 semnalizatori, coborând progresiv și aterizând exact în față celui de-al 3-lea. Acesta este doar un exemplu de cooperare standardizata.

    Cati din IGSU cunosc sau daca cunoaste vreunul aceste lucruri? Avem astfel de reglemantari?

    RăspundețiȘtergere
  8. Nu vreau să mă transform în criticul de serviciu!
    Dar,nu îmi este firea să tac când văd asemenea tragedii în care sunt implicați militari ai armatei române.
    Sunt ei de vină că tehnica din dotare este învechită,datând din vremea,mult hulitului si mult împuscatului președinte comunist?
    Cei care au condus țara timp de un sfert de secol,ce au făcut?
    Asta denotă faptul că,i-a durut undeva de înzestrarea armatei!
    Bine că au toți șmecherii helicopter pt.a se putea deplasa în stațiuni si alte locuri din țară!
    Păcat,de acești tineri care erau în misiune,nu la distracție!
    D-zeu să-i aibă în pază și să-i ierte deoarece ei nu au nicio vină!
    Aș avea de zis ceva acestor politicieni dar,din respect pt.acești soldați,morți la datorie,nu o voi face!
    Sper,ca măcar anchetatorii acestui tragic eveniment,să scoată la iveală unele nereguli existente în armată.
    Condoleanțe,familiilor îndoliate!

    RăspundețiȘtergere
  9. Au fost retinute la spam comentarii stil injurii la adresa unui user, dar si a mea, ale lui T2. Individul pretinde ca a fost pilot si chiar a fost. Numai ca nici la ora asta, in 2017, individul NU realizeaza ca in cazul operatiunilor de salvare-evacuare, pilotul in sine reprezinta doar un membru al unui echipaj complex. Pt. ca daca se rezuma totul doar la pilot si acesta duce elicopterul la punct fix in suspensie, dar din elicopter nu coboara nimeni pe troliu sau coarda la interventie, aceea nici nu este misiune, ci plimbare prin aer.

    T2! In cazul actiunilor de salvare-evacuare, NU exista membru mai mult sau mai putin important. Fara pilot nu ajungi la locul accidentului, fara mecanic de bord nu cobori troliul, fara asistent sau medic nu ajunge nimeni la victime si nu este recuperata nici o victima etc. Pana la urma, daca este sa acordam o prioritate in importanta actiunilor, cei mai importanti sunt cei care fac treaba jos. Pana la urma, acestia salveaza vietile efectiv, nu pilotul de elicopter care ii asteapta, filand stirile de pe ... Facebook.

    Nu ai inteles nimic din ce inseamna echipa/echipajul in misiuni. Reusita unei astfel de misiuni apartine unei intregi echipe. Fiecare cu rolul si importanta sa si care NU pot fi inlocuite una cu alta!

    RăspundețiȘtergere
  10. Avem ... sau mai bine spus stiu sigur ca aveam echipaje pregatite sa zboare noaptea in orice conditii cu vizibilitate redusa. Ce nu stiu este daca avem elicoptere dotate pentru zbor de noapte in misiuni de salvare . Din reportajele de la Tv de aseara am tras concluzia ca toate echipajele SMURD erau pe un ditamai platoul asfaltat. Deci daca ambulantele marcau un perimetru cu luminile , atunci un echipaj bine pregatit ateriza in acel perimetru fara probleme. Urma apoi recunoasterea zonei si luarea hotararii... se intervine sau nu.
    Personal cred ca nimeni nici de la MApN nici de la MI nu si-a asumat raspunderea si ordinul de decolare.
    De asemenea cred ca era foarte greu sa misti acel camion de pe buza prapastiei fara a afecta militarii prinsi sub el.
    Este foarte greu sa lamurim noi ceva fara a avea toate datele. Sunt convins ca sefii din minister au avut toate datele . Nici nu vreau sa fiu in locul lor in astfel de momente. Au fost accidente si cu mult mai multi morti dar toti sefii au actionat exemplar. Ma refer la locul unde am activat.
    Dumnezeu sa Ii odihneasca in pace pe colegii nostri . Condolente familiilor.
    Insanatosire grabnica si deplina celor raniti.

    RăspundețiȘtergere
  11. Si revin, imi cer scuze... Pun pariu pe tot ce vreti ca serviciile au si echipaje si utilarea necesara unor interventii mult mai periculoase decat era cazul aici. Lipsa de cooperare? Secret excesiv? Nepasare?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. NU avem echipaje COMPACTE si nici proceduri pentru astfel de interventii. Eu nu am vazut in viata mea, salvare-evacuare profesionista p elicoptere, decat in statele unde am fost instruit. Eu NU am vazut medic sau asistent medical la noi sa coboare pe troliu sau in rapel la interventie, dar in Germania si Austria chestia asta facea parte din pregatirea lor cotidiana, pe langa specialitatea lor medicala de baza. Intelegi?

      Ștergere
  12. Mici lamuriri: - singurele elicoptere capabile sa ia ca sarcina exterioara un DAC sunt MI-8 (cu rezerve) si MI-17. Aceste elicoptere mai sunt exploatate doar de MI, daca le mai permite resursa sau piesele de schimb. Armata le-a vandut demult, la pret de autoturism mediu ( cam 15.000 de dolari bucata, la acea vreme, elicoptere VIP sau transport personal).
    -avem echipaje complet pregatite de interventie pe timp de noapte, antrenamente se executau inca din 2005( aprox), s-au achizitionat de catre MI echipamente de vedere pe timp de noapte, nu stiu daca mai functioneaza.Deasemenea, si MApN are astfel de echipamente, nu stiu daca pilotii de pe elicopterele IAR-330 MEDEVAC s-au antrenat noaptea.
    -dificultatile de interventie pe timp de noapte in teren framantat,munte, defileu, trecatori, pe platforme neomologate, nemarcate, in locuri necunoscute,etc, sunt de natura tehnica( putere motoare, transmisii, calitatea pilotului automat, etc),legislatia proasta sau insuficienta si echipamentele pentru interventie( trolii, targi sau hamuri neomologate, lipsa echipamentului de manevra de finete la punct fix si a operatorului, etc).Desi ati vazut la interventii elicoptere private identice ca aspect, difera mult caracteristicile tehnice.Din punct de vedere legal, acestea nici nu aveau voie sa intervina(lipsa echipamente medicale standard, lipsa licenta elicopter si pilot pentru astfel de operatiuni, etc), dar pentru ca totul s-a incheiat cu bine, s-au inchis ochii la aceste aspecte si au fost acuzati cei de la MI ca n-au fost in stare sa intervina( majoritatea personalului navigant, femei si barbati, din structura de aviatie a MI provin din MApN, am fost colegi si au o pregatire exceptionala, dovedita atat in tara cat si in strainatate( incendii de padure in Grecia, interventii medicale in Ungaria, Bulgaria, Moldova, aplicatii nenumarate, etc).Ca si in alte structuri, avem material uman de exceptie, dar lipsesc acei comandanti adevarati care sa-l exploateze si aprecieze si sa-si asume raspunderea pentru ordinele date. Am incercat sa nu intru in detalii tehnice, cred ca m-am facut inteles.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, exprimi bine ... haosul. Avem cu ce, dar nu prea ... vrem! Eu nu ma pricep la elicoptere ca posibilitati tehnice individuale - ci doar la interventia in sine de salvare-evacuare. Eu raman la parerea mea ca nu elicopterele reprezinta cauza esecului in sine, ci echipele de interventie de la sol de pe elicoptere.

      Iti dau un exemplu. Germania, exercitiu de salvaree-evacuare in Alpi, ziua. Il tin minte ca a fost si ceva haios. Nu era antrenament pe troliu, asa ca elicopterul a aterizat. Cam la 70-100 metri distanta de locul accidentului, avea un tapsan liber. Problema era ca salvatorii trebuia sa coboram intr-o rapa, iar de acolo trebuia sa recuperam ranitii exclusiv IN SUS, prin escaladarea peretului abrupt aproape la 90%, pe o distanta de minim 30 metri ca sa ii scoatem pe buza prapastiei.

      Si acum partea haioasa, de care ziceam! Mi-au iesit ochii din cap la exercitii, intrucat nemtii pe care ii extrageam pe post de salvati, erau si cu 20-30 kile mai grei ca mine. Atenuat de faptul ca eram ancorat si asigurat de sus si in sistem de parghie (e complicat sistemul). Realizezi ce inseamna asta? Sa fii in coarda, si sa ai un legat in spatele tau mai greu cu 20-30 kile?

      Da, dar mai stii ceva? Medicul militar si asistentul medical faceau acelasi lucru ca noi si erau langa noi!

      De aceea insist asupra faptului ca poti sa ai elicopterele din Razboiul Stelelor si tot degeaba din moment ce personalul echipei propriu-zise de interventie, este tamaie! Iar la noi, pare mai degraba o combinatie: tamaie si unii si altii!

      Ștergere
    2. Ce sa iti mai spun? De elicopteristi, nu? Da, am trecut prin situatie limita. Elicopter la punct fix flancat relativ intr-o parte de un varf de stanca, salvare pe troliu ... Batea vantul urat de tot. Am sesizat inca pe timpul apropierii de raion ca trosnea Sikorsky (Black Hawk ii zic militarii in mod popular la acel elicopter) din toate incheieturile, din cauza vantului.

      In fine. Eram ancorat de troliu cu salvatul legat in ham de mine - misiunea era fulger, adica elicopterul trebuia sa plece cu noi urgent in troliu, fara sa mai ajungem pe punte (agatati efectiv de elicopter). Si aici era sa ... fie. In momentul in care pilotul a ridicat cativa metri elicopterul, l-a invartit o pala de vant de am crezut ca ne facem piftie. L-a redresat pilotul la milimetru, cumva de aproape ca am atins cu picioarele stanca de care ti-am zis.

      Asa se face salvarea-evacuarea, mai sunt si riscuri, este drept. Dar nu ne ascundem dupa pretexte de 2 lei pt. a eschiva operatiunea ... doar de aia suntem militari, nu?

      Ștergere
  13. Iti dau un singur exemplu... elicoptere si echipaje pregatitte sa intervina la naufragii pe mare sau evenimente la platforme maritime....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici este si mai complicat!
      Autoritatea navala civila vrea ca altii sa le faca misiunea de salvare, iar ei sa incaseze banii! Exista legi internationale privind salvarea vietii omenesti pe mare!
      Karadeniz stie sa explice mult mai bine!

      Ștergere
  14. Si fiindca imi vin idei.... Ia incercati un exercitiu... Presedintele Romaniei cade cu masina blindata intr-o rapa de pe Valea Oltului noaptea pe vant si ploaie , cand se intoarce la Bucuresti. Pun pariu ca interveneau mai multe elicoptere ? Ce ziceti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca ai vazut filmul in care Presedintele US isi pierde sotia in prapastie si apoi este luat ostatic in buncarul NMCC, de sub Casa Alba, de catre teroristi nord coreeni!

      Ștergere
  15. Ex tehnic( elicoptere pe care le-am exploatat): IAR 316 B, in Romania, motor 880 cp, restrictionat la 550 cp(din cauza transmisiei), abia aterizam cu el la Vf.Omu, nu mai vorbesc de decolare, o aventura, la fel si SA-365N( VIP-urile din 1986, actualmente la SRI, tot VIP), faceam o gramada de calcule de greutate, inaltime, presiune, centraj, o multitudine de diagrame. Cu aceleasi tipuri de elicopter, altii fac salvari in Alpi, paza de coasta si MEDEVAC, transport trupe speciale, etc, chinezii le-au transformat in elicoptere de lupta( AS-365 ). Nu am aflat niciodata daca a fost vorba, la achizitie, de incompetenta sau economii. Iar MI-ul foloseste EC-135, din punctul meu de vedere, inadecvat pentru MEDEVAC in muntii nostri, mai ales pe vreme proasta, iarna sau pe caldura excesiva, iar pe deasupra si de capacitate mica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am precizat ca nu ma pricep la caracteristicile tehnice ale elicopterelor. Eu am facut salvare-evacuare exclusiv pe elicoptere militare Sikorsky UH-60 si inca unul care nu mai retin ce indicativ avea, plus pe inca un model mai patratos - parca CH-53.

      De curiozitate, m-am uitat la acel EC-135. Nu ma pricep, dar ... nu prea imi inspira mai mult decat o jucarie de oras.

      Ștergere
    2. Gelu,
      ai cunoscut un medic militar cu clasa I alpinism?
      OK...admitem ca sunt toti.....azi faci o misiune de risc maxim, din considerente umanitare! O mai repeti de 5 ori si ti se taie!
      Financiarul te-a kemat sa semnezi ceva in plus? UM ti-a facut asigurare de viata? Ca ai si tu copii...o nevasta, o mama, o amanta....
      Eu am vazut parasutist care nu a putut sa faca alpinism! Tu cat luai in plus pt specialitatea ta? Nimic!
      Niciodata nu vom putea gandi noi cate situatii ne ofera viata!
      Totul a inceput gresit cu planificarea deplasarii pe roti! ce era sa plece a 2 a zi la 07.00?
      Sa stii ca am avut grup de elicoptere de lupta in spatiul ex-iugoslav si am facut Pol Aer in Tarile baltice, cu MIG-21 LanceR! Iar fregata a mers cu elicopter ambarcat pana in Golf! Si El a executat misiuni specifice!
      Este greu spre imposibil sa faci ekipe SMURD scolite medical, ca salvatori din elicopter, alpinisti, parasutisti, scafandri....toate-ntr-unul! Dar daca facem 5-6 ekipe nationale, plateste-i cel putin ca pe ministri!
      T2 are si el partea lui de dreptate, dpv al comandantului aeronavei!

      Ștergere
    3. @ Iulian Mares 30 iunie 2017, 17:12. Nu stiu daca aveau clasa I (nu trebuie neaparat clasa I), dar am cunscut personal medical specializat si in alpinism. Acum nu mai stiu daca mai exista.

      Si in plus am mai spus! Cand am fost instruit dincolo, personalul medical incadrat la salvare-vacuare, avea preagatire periodica in alpinism. Adica se instruiau cot la cot cu noi, incercau, erau obligati sa faca asta. Dar nu numai atat, aveau in orarul lor de zi cu zi, antrenamente de salvare in munti. Nu stateau doar la cabinetul bazei. Ci, plecau periodic cu ambulante, targi, manechine etc. Si exersau salvarea in munti.

      Nu mi-a venit sa cred, dar asta este medicina militara sau de interventie. Ca in rest, nu ar fi nici o deosebire fata de medicina civila, apendicele fiind la fel pentru toti. Mediul de interventie face diferenta!

      Ștergere
    4. Si asta face diferenta intre noi si ei!
      La acidentul din Bucegi, cu elicopterul israelian, au venit cu laboratoare mobile pt ADN!

      Ștergere
  16. In Romania,de cand sunt elicoptere, s-a aterizat oriunde, oricand, pe orice vreme, ziua sau noaptea, functie de nivelul de pregatire sau"puterinta" pilotilor sau dotarile tehnice ale elicopterelor. S-a facut agricultura, plantare de borne de granita si stalpi de inalta tensiune in terenuri inaccesibile, transport de materiale de constructie in munti pentru cabane , statii meteo, manastiri, etc., s-au facut filmari documentare sau artistice in munti, defilee, pe mare, etc,misiuni de lupta sau antrenament in tara si strainatate( Bosnia, Grecia, Portugalia,eu am ajuns cu Puma Medevac 106 in Georgia chiar la un exercitiu 'Rescuer-Medceur in 2005, alti colegi in Lituania, Ungaria, etc), trageri de lupta cu munitie reala, aplicatii cu trupe straine, si multe altele, subliniez inca o data, pe si de pe orice teren, amenajat sau nu, ziua si noaptea. Inainte de 1990, foloseam harta sau aterizarea si intrebarea " bade, noi pe unde dracu' suntem"(glumesc, dar s-a intamplat), dupa care ne-am modernizat( Gps, tablete soft-ate, radiobalize, etc),dar elicopterele tot vechi au ramas( multumesc corpului ingineresc de exceptie), performantele aeronavelor si, implicit, ale pilotilor, scad, modernizarea Pumelor (ca si a MIG-urilor 21) a fost o vrajeala pe bani multi si comisioane grase( ganditi-va ca Socat-ul, marele elicopter de lupta, nu avea nici macar blindaj la scaunele pilotilor). Nu polemizati, pentru zborul elicopterelor, indiferent de progresele tehnicii, sfinte raman maneca de vant si harta, chestii la care tin toti pilotii de elicoptere, NATO sau neNATO( am colaborat si zburat cu piloti si aeronave din SUA,Anglia,Israel,Germania,Bulgaria,Georgia,etc). Diferenta dintre noi si ei a fost intotdeauna logistica, mentenanta, organizarea si independenta actiunilor tactice la nivel escadrila( noi am ramas la nivel regiment, desi nu mai avem asa ceva),si simplitatea, logica si stiinta conducerii. In concluzie, avem cu cine dar n-avem cu ce. Am vrut sa lamuresc problema, m-a luat valul, sper ca am fost coerent si ca m-am facut inteles.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 330 imi pare cel mai adecvat pt. misiuni de salvare-evacuare in teren montan. Eu am avut ocazia sa urc in el, doar ca desant. Si culmea, desant in zona accidentului din material.

      De pe net, aflu ca in 2013 era la MEDEVAC https://www.youtube.com/watch?v=pZt6tenW4nE.

      Dar ajungem de unde am plecat! Elicopter exista, piloti are. Dar acea echipa de interventie din elicopter, este instruita sa intervina in teren montan? Eu zic ca NU. Asta ar insemna ca fiecarui membru din echipa de interventie la sol din acel elicopter, ii lipseste exact esenta specificului: o instruire sumara in alpinism si orientare in munte. Eu nu am intalnit absolut nici un membru MEDEVAC la astfel de instruiri. Caz in care ... avem de-a face cu un MEDEVAC de ... decor. Asa cum si SMURD pe partea de interventie in zone montane, are tot rol de decor.

      Ștergere
    2. Elicoptere vechi PUMA (30-40 ani)= performante tot mai slabe,trolii expirate, pilot automat neadecvat,echipamente invechite,mentenanta costisitoare, MApN
      Elicoptere noi EC-135= slabe in zone montane, imposibilitate troliu,pilot automat ok, dar nu de finete, MI
      Echipaje pregatite( chiar daca nu v-ati intalnit cu ei) si colo si colo.
      Inceputurile "search and rescue" si medevac"-prin 2000, initiator si coordonator cdor.Adrian Marinescu(decedat in misiune de zbor in lacul de acumulare de la Pitesti, Dumnezeu sa-l odihneasca), alaturi de cdor(r) Liviu Beleuzu si altii.
      Programe nefinalizate, cooperare intre institutii deficitara, comandanti dezinteresati, fonduri mai mult decat insuficiente, interese meschine, etc.
      Legislatie proasta, pregatire personal interventie cu sincope( completat pe cont propriu prin Cheile Rasnoavei, pe la SMC, pe la Clinceni, cu miloaga, pe amicitii), cooperare civila-militara nexam,etc.
      Concluzie: necesitati; elicoptere adecvate, continuitate in pregatire,legislatie corespunzatoare.
      P.S. S-au executat multe misiuni"la risc",reusite datorita bunei pregatiri a personalului, fortandu-se limitele aeronavelor, pe barba echipajelor, in unanimitate.

      Acum e clar?

      Ștergere
  17. Top 9 Cele mai Puternice Elicoptere Militare
    https://youtu.be/oP2lKj8O0js

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa si? Tu nu ai auzit ca voia sa ia DAC la carlig? Ce facea ministrul si Dusa la locul tragediei? dadeau ei indicatii? ...se pricep?

      Ștergere
    2. Ei lua la carlig.....
      Lansa personal specializat ..care poate ca mai ajutau ..poate ...!

      Ștergere
    3. Da, ridicau pe brate camionul!

      Ștergere
    4. Bai m-Ale..nu ma enerva ca te degradez...
      Da-l drakului de camion ..fiare vechi ..!!
      Mai pansa un om ..mai oprea o sangerare ..poate chiar si pe cei incarcerati ii mai puteau trata ..!!

      Ștergere
    5. Erau sub motor, prinsi si zdrobiti! Si incarcerati!
      Luau flexul intr-o mana, trusa in alta, oxigenul in dinti si pe tine in....
      Tu te uiti prea mult la fime artistice sau demonstrative!

      Ștergere
  18. Un aspect care devine ... gretos in astfel de situatii. Cica a fost sesizat Parchetul Militar, s-au deplasat procurorii la locul incidentului. La Institutul de Medicina Legala din Pitesti au fost dusi cei trei decedati pentru autopsie http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/starea-militarilor-raniti-in-accidentul-din-arges-3-soldati-au-murit-si-9-sunt-raniti-dupa-ce-camionul-lor-a-cazut-in-rapa.html.

    Sa fi coborat procurorii in ... râpă? Astia sunt pregatiti pt. asa ceva sau cum? Plus porcaria cu autopsiile. Ce sa mai descopere in afara de leziunile provocate de accident?

    In plus, admit ca am eu ceva pe creier cu aceste autopsii. Consider ca autopsia fara acordul expres al familiei, constituie o ... pangarire sau o profanare a persoanei. Daca nu stiti, aceste autopsii sunt platite de ... cineva. De regula, chiar de familie. Nu conteaza de cine sunt platite, dar autopsia unei persoane fara acordul sau fara cererea familiei, este o operatiune ... a la doctor Mengele. Putin stiu, dar autopsia constituie o sfartecare completa a corpului victimei, la fel ca a vitelor la abator. Mai horror ca atat, nici ca se poate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este legea pt moarte violenta, suspecta!

      Ștergere
    2. @ Iulian Mares 30 iunie 2017, 17:22. Nu ai vina ca nu cunosti, dar daca ai sti cum se face o autopsie pe real, ti-ar trece cheful sa invoci legea. Astia iau o foarfeca precum cea de curatit pomi si taie ... tot. Inclusiv craniul, oase. Apoi ambaleaza totul in piele, baga niste cusaturi pe margine si predau familiei. Dincolo de lege, asta este profanare sau pangarire in toata regula! De aceea am spus ca aceste operatiuni macabre NU trebuie efectuate niciodata fara acordul familiei.

      Ștergere
    3. Da este sau pare rudimentar! .... este groaznic, asa este!
      Au si flex!

      Ștergere
  19. Cam asa arata mormanul de fiare http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/primele-imagini-ale-camionului-militar-care-a-cazut-in-prapastie-752337

    RăspundețiȘtergere
  20. Banc:
    -Cica ne ataca balaurii, cine-i vede?
    -Mama cu ochiul de sticla, zice mafiotul.
    -Daca balaurii vin in zbor , cine-i vede?
    -Mama cu ochiul de sticla...
    -Dar daca ne ataca cine lupta cu ei?
    -Ma-ta cu ochiul de sticla ca ea ia toate sporurile si functiile, raspunde pilotul!
    Asa se va intampla de acum incolo, pentru ce sa-mi risc eu viata stiind ca in urma mea ramane familia indoliata si neajutorata, lasata de izbeliste, cand stiu ca la pensie voi fi umilit si egalat cu cei ce au dus o viata de nabab?
    Aseara putea sa mearga cezar cu TABul sa scoata camionul, doar toti suntem egali , nu? Si atunci de ce sa-mi risc,numai eu, viata???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bancul este ... nesarat. Noi doi am discutat si pesonal. Dar nu ai inteles nimic. Salvarea-evacuarea pe elicoptere, presupune o actiune complexa. Echipajul elicopterului este format de fapt din minim 2 (pilot si mecanic de bord) si maxim 3 membri (copilot in plus la elicopterele alea mari). La extragerea din dispozitivul advers - asta este mama Rescue & Search, mai apare in plus, tragatorul la mitraliere. De la caz la caz si in functie de elicopter, tragatorul de bord substituie mecanicul de bord.

      Mai departe insa, acel este echipaj NU este decat un echipaj mort pt. misiune. Un astfel de echipaj asa simplu, NU poate de fapt sa indeplineasca nici o misiune reala. Astfel incat la fiecare misiune, echipajul este completat cu o echipa de interventie la sol. Aceasta echipa este de fapt baza misiunii reusite a unei interventiei pe elicoptere. Daca tu crezi ca un elicopter cu un pilot si un mecanic de bord, poate sa substituie acea echipa ... inseamna ca ai o imaginatie proprie ... foarte bogata.

      Ștergere
  21. Va readuc aminte ca acum 7 ani ( 05.07.2010 ) la Tuzla, intr-un accident aviatic au murit 12 militari ( forte speciale navale + aviatori ). Cei din fortele speciale erau scafandri+parasutisti+alte specialitati ! In acea seara si noapte, noi, membrii familiilor celor decedati/raniti, am stat ca prostii si am asteptat interventia si ceva detalii !!! Tarziu in noapte, spre dimineata, amiralul Marin ne-a adunat in clubul aerodromului sa ne certe ca n-am fost cuminti si sa ne spuna .... nimic ! Nu s-a rezolvat nimic pt. Armata Romana si militarii ei, in continuare avad inca in dotare tehnica din anii '80 ( si aia " vai de ea " ) Aseara toate TV dadeau breking news , dar nu pt. ca le pasa de militari, ci pt. ca le crestea ratingul !! Acesta este efectul jignirilor, manipularilor si anatemizarii militarilor si Armatei Romane de catre guvernul Basescu/Boc inceput in 2010 si , din pacate, continuat pana astazi ! Rezultate ? Armata e buna de ciclu la inmormantarile "baietilor destepti " , in rest, e la " si altele " ! Sincere condoleante familiilor celor decedati si Dumnezeu sa-i odihneasca pe toti eroii Armatei Romane !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Biju,
      a fost o tragedie....toti erau membri GNFOS!
      Singurul lucru benefic l-a constituit scoaterea din operare a AN-2!
      Condoleante!

      Ștergere
  22. Sa-mi fie cu iertare !
    Dar nu ma pot abtine....!!
    A dat mai in detaliu ..drumul si curba ..respectiva ..
    Nici macar nu era rau drumul ..larg si bine amenajat..
    Am trecut cu coloana de TAB..uri prin zona spre Cincu ..alt drum probabil dar cu adevarat periculos..
    In stanga aveam peretele stancos de care ,,stateam" aproape lipiti ....in dreapta ..era haul ..prapastia ..doar 1m aveam ...
    Ma rog sa nu se fi intamplat ..ceea ce presupun eu ..nu zic ma abtin ..!!

    In alta ordine de idei:
    Sigur un elicopter sa transporte ceva personal etc..etc era la MI sau SMURD..dar cum era si normal au zis pas ..are Armata ceva mai bun ...si a avut ..!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Macane cu Cincu! Rucar-Bran ori e culoar, ori nu este! Si este culoar. Cincu este in depresiune. Pe ce culoar ai ajuns acolo? Din ce directie. Este elementar!

      Ștergere
    2. Cezar,
      nu putem acuza pe nimeni!...prima greseala, mai ales ca exista ordin expres - in acest sens, o constitue planificarea deplasarii pt revenira in garnizoana!
      Ce era sa plece a 2 a zi, pe la 7? Elimini un risc major, asumat deliberat!
      Asta era o deplasare la pace, iesita din cadrul exercitiului!
      De aici incolo, putem sa ne dam cu presupusul, pe baza experientei anterioare!
      De dat timpul inapoi nu se mai poate!
      In toate armatele lumii se intampla si tragedii...cu Au, cu aeronava, se intampla!
      Luati in calcul si timpul cand un elicopter militar ar fi ajuns la locul tragediei dupa instiintare, tinand cont de ora producerii!
      Repet, prevederea este cea mai importanta!

      Ștergere
    3. De la Gara evident ..de unde am debarcat ...
      Nu am o harta ..detaliata ..

      Ștergere
    4. OK..asta vream sa zic si eu ..
      Cineva ..care a aprobat ..deplasarea va avea mari probleme !!

      Ștergere
    5. Orice cap car se respecta, cand emite un OA...pe timp de pace, la cap. Misiune trece: Misiunea se executa fara asumarea riscurilor care ar putea pune in pericol viata si starea de sanatate a personalului si a tehnicii din dotare! Asta inseamna limitare actionala!!!
      Cand suntem in campanie cine nu risca nu castiga!

      Ștergere
  23. Va reamintesc ca acum 7 ani ( 05.07.2010 ), la Tuzla in accident aviatic, au murit 12 militari de elita ai Armatei Romane ( forte speciale navale+piloti ). Nu s-a schimbat nimic in bine, ci ca urmare a jignirilor, manipularilor si anatemizarii militarilor de catre guvernul Basescu/Boc, a crescut griadul de desconsiderare a Armatei/militarilor si a agresivitatii in limbaj a jurnalistilor si civililor la adresa noastra. Aseara, accidentul era mediatizar intens pe tote TV , dar nu pt. ca le pasa, ci pt. ca asa le-a crescut ratingul !! Peste cateva zile, acesti eroi ( pt. noi militariii activi/rezervisti) nu vor mai fi de actualitate si vor intra in uitare !! iar noi vom fi desconsiderati in continuare, cu gandul, cu fapta si cu vorba. Rezultatul ? Vezi legislatia pt.militari, vezi inzestrare pt. Armata si toate celelalte ! Sincere condoleante pt. cei decedati si Dumnezeu sa-i odihneasca pe toti militarii trecuti " in rezerva " din ceruri !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te salut! Am inteles ca faci parte din familia unui militar ... autentic de elita.

      Ștergere
    2. In mai toate unitatile militare de la noi nu exista tehnica militara. Cand sunt trimisi intr-o misiune in tara aparent fara risk de pierdere de vieti, militarii sunt trimisi cu niste harburi de masini. Se intampla chiar si in bucuresti, in toate unitatile. Soldatii se inchina la Dzeu sa ajunga cu bine la destinatie. Prietenul meu a plecat iarna trecuta in misiune: sa insoteasca un convoi catre Constanta, unitatra de la Kogalniceanu. La iesirea din Bucuresti aro s-a defectat
      S-au intors la unitate si au liat altul care nu aveau stergatorile bune. Mergeau pe linia care separa banda de urgenta de prima banda ca se intrezarea linia si la cativa km opreau sa sterga manual geamul plin de chitshura- gheata. Isi faceau probleme ca dc e cineva oprit pe banda de urgente de vor urca pe masina lui, ca n-au cum sa-l vada. La parada aduna toate din tara, si mai aduc si din afara din europa; ala e maximul ce avem. Restul vechituri. Daca vine un razboi murim ca sobolanii, nu avem cu ce sa ripostam!

      Ștergere
    3. Toata tehnica e la pamant. Nu au masini sa plece in misiuni, au probleme, nu au frane.

      Ștergere
    4. Tinere,
      in afara unor adevaruri uite cum sta treaba:
      -din numarul total de masini, un numar de Au au asigurari si sunt prevazute sa circule la pace, ok? ... celalalte numai la campanie, cand nu trebuie asigurare!
      B are loct log si of 3 cu asigurarea teh cu obligatii si sarcini!
      -Bg, la fel, dar cu mai multa forta!
      -te impiedica cineva sa ceri pt o misiune in teritoriu national un Au cu starea tehnica corespunzatoare?
      -si noi stim ca nu s-au asigurat piesele si consumabilele necesare, dar apa sa speli o masina se gaseste?
      -daca starea tehnica a masinii este necorespunzatoare nu te obliga nimeni sa incalci regulile
      -cand se cumpara masini folosite, din vest, gasesti ca este normal?
      -din practica, la un B, in medie, ies in cursa maximum 3-4 masini pe saptamana, ...in medie!
      -din lipsa de resurse s-a renuntat treptat la exercitiile
      de conducere Au si alta Th pe sosea si in campul tactic si erau cam 12-14 exercitii de conducere, Z si N!
      Cati soferi ai vazut tu ca au in masina ekipamentul de marire a capacitatii de trecere si stanga pt tractare?
      La fel cu sanitarul la tragere! Daca are o salvare descompletata, o gioarsa de targa si trusa doar cu nimicuri....Daca il intrebi pe sef infirmerie cand a cerut ultima data necesarul de completare...., dar dr de familie este, nu?
      Tu ce zici, un dr poate pune pe picioare o salvare tip B, conform standardelor, intr-un an, daca vrea?
      Si te mai intreb ceva...La o aplicatie, cu grad ridicat de risc, cine zici tu ca trebuie sa asigure asistenta medicala reala? Doctorul/ofiter, sof/asistent sau un SFV/sanitar?
      Crezi tu ca ROU va avea forta economica sa skimbe macar tehnica AU in urmatorii 10 ani? ...si cine ne mai da DAC-uri? bine ca se mai gasesc ceva piese de skimb!
      Nu contest ca nu sunt mari probleme pe linie tehnica, dar unele sunt generate de pasivitatea unora, pe plan local! stiu despre ce misiuni vorbesti, specifice Pol Mil, dar daca reparatia stergatoarelor si a instalatiei de dezghetare a parbrizului pt maistrii ARTM, sa plece acasa!

      "Toata tehnica e la pamant. Nu au masini sa plece in misiuni, au probleme, nu au frane." Asa...si vrei sa vina cineva sa le repare? sa dea jos rotile, sa curete sabotii, sa aerisesca instalatia sa completeze likidul de frana?
      Tata, astea sunt lucrari uzuale, regulamentare, pe care le executa mecanicul/soferul si sunt incluse in manuale! Nu stii, nu poti, nu vrei....sunt baieti la service care asteapta de munca! soferul da cu keia si conduce doar, da' nu la noi, caci suntem saraci!

      Ștergere
    5. Iulian, Nu cumva lipsa personalului, pentru ca nu mai reprezinta Armata nici o atractie astazi din cauza legislatiei care nu ofera salarizari si pensii bune, apoi tehnica prea multa repartizata pe un personal prea putin, prea putini maistrii specialisti si neaplicarea normelor periodice ZVITA, si altele, in mod corespunzator pot fi si alte cauze? Pe timpul lui Ceasca se faceau ca la carte, pas cu pas si cu raspundere, pe un plan de lucru amanuntit, si acele zile le simteai pana la os si se controla fiecare componenta mecanica a fiecarei masini, absolut toti fiind foarte bine pregatiti tehnic, de la subofiteri, maistri si ofiteri tehnici, inclusiv soldica rutinati in tehnica auto din civilie, insa acum se pare ca folosesc service auto civile. Se stia la fiecare piesa-componenta metalica sau anvelopa-camera de masina perioada maxima de exploatare efectiva, sau de stat in parc in neutilizare si se efectuau schimbarile, cauciucurile fiind vandute la civili cu 50 bani kg, de dadeau din coate si genunchi sa invadeze unitatile sa le preia, caci era criza mare, iar in economia nationala se schimbau periodic si eram asaltati de ei sa ni le preia. Cred ca azi a disparut acea severitate cazona specifica, probabil ca totul se face la futuimasa, intr-un program fix pe muchie, nu ca noi de ne prindea miezul noptii sau chiar dimineata trebaluind la tehnica sa se puna la punct pana la spalare si revopsire, macar superficiala, uneori cumparandu-se din buzunar anumite treburi, cum era vopseaua verde si neagra pentru amestec sa iasa acel verde kaki specifit tehnicii romanesti. Lipsa unor seriozitati si severitati cazone pe linie tehnica, intr-un anturaj si ambient restrans si camaraderesc pana la prietenii lipsite de respectul ierarhic, duc la lipsuri, delasari si neglijente... Pestele de la capul Ministerul Apararii Nationale se impute! Si atunci, despre ce vorbim, daca toti gusterii de sus au ocupatii de cum sa manareasca legislativul pe gasti mafiote pentru foloase si venituri de grupuri mafiote, si nu pentru binele Armatei, asa cum au manmarit legislatiile sa aiba doar ei solde si pensii pe masura si ,,prostimea'' sa nu aiba nici de pachetel de mancare la serviciu, iar la pensie sa aiba parte doar de gauri la covrigi, nu si de un ceai sanatos de...pruna! Am incheiat intr-o nota de amuzament, dar purceaua e moarta in cotetz!

      Ștergere
  24. Mai stiti cauza ..pentru care avionul ..biplan ..s-a prabusit ...??

    RăspundețiȘtergere
  25. Cezarica, pe la mijlocul anilor '80 s-a iesit de catre o Unitate de Artilerie intr-o aplicatie cu alarma. Era conceputa cu iesrea camioanelor SR 114, SR 13, SR 132, Dac 665T care tractau obuziere de 122 mm, tunuri de 75 mm, apoi Autoaruncatoare ,,Grindina'' pe sasiu de Dac si alte echipamente de lupta. A fost un dezastru! Din cauza ca acestea erau de ani de zile nescoase afara din Parcul Auto, stand in ger, ploi si alte conditii meteo sub cerul liber a putrezit partea lemnoasa si tot asfaltul drumului era plin de scanduri putrede, suruburi, piulite, coliere si tot felul de hangarale de radeau civilii ca la circ! Apoi au cazut din podelele putrede cateva lazi si cutii de munitii, drept pentru care s-a oprit misiunea, si-au cules de pe strada resturile rusinoase si s-au reancazarmat... Loctiitorul tehnic sa n-o incaseze s-a internat in spital si s-a pensionat, inlocuitorul a mobilizat toate fortele si au refacut caroseriile in regim de urgenta...Din cauza stagnarii in Parcul Auto s-a mai facut o descoperire socanta, si e posibil sa fi fost si cauza acestui accident: Toate componentele cauciucate din instalatiile de frinare, de la pompele centrale de frana, cilindrii receptori, ansamble si subansamble s-au degradat prin imbatranire de stagnare si s-au trezit astia si fara frane pe acel traseu, si noroc ca s-a circulat restrictiv ca altfel se intamplau si alte dandanale! Curgea lichidul de frana in cabinele masinilor, pe butuci si roti- garla!Daca un tehnic ar demonta o instalatie de franare la un autocamion ales aleatoriu din Parcul Auto, pentru o constatare tehnica de rutina, si-ar pune mainile in cap! Masinile astea au aproape 40 ani vechime si toate componentele interioare cauciucate s-au imbatranit pana la degradare, dar sunt arcurile de supape si altele care ruginesc cu corodare in profunzimea metalica, se ovalizeaza si olaresc si pot ceda presiunilor de lucru. Asa cred ca s-a intamplat si in aceasta catastrofa. Toata tehnica are un termen de garantie, si se pare ca la auto nu trebuie sa depaseasca maximum de 20 ani, astea au aproape sau peste 40, deci dublu. Bine ca sunt bani ca aproape anual sa se schimbe parcul auto al guvernantilor si politrucilor din teritoriu, iar Patriarhia romana a intrecut in tehnica auto pana si Vaticanul, marile moschei islamice super bogate si templele budiste cu bani de la stat pe scule auto super performante si de ultima ora! Sunt mii de pochi si alte scule incornorate, nici unul nu se poate caca fara super mertzane, gipane, Audi A8, etc, fratilor, si militarul nostru moare strivit calare pe volan in toate rapile si vagaunile patriei mama! Ce mama saracita de guvernanti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vremea cu Au la grupa E a apus de mult!...din 1996 nu mai sunt Au din categoria SR!
      Autoaruncatoare ,,Grindina'... sunt APR!
      Problema garniturilor de cauciuc rapid degradabile a fost generata de cantitatea excesiva de cauciu sintetic (din negru de fum) in detrimentul cauciucului natual, de import!
      Acele Au cu partea din lemn putreda nu au fost vopsite, nu au avut prelate, nu au stat in remize, cu puntea 1 suspendata pe kituci? Plus conservarea regulamentara a blocului motor? Vaselina si hartie anticoroziva in capul pistoanelor? cine le-a avut in custodie? TU?
      Nu te mai lega de IPS ca nu-ti mai creste pensia!!! :))

      Ștergere
    2. Iuliane, aveau prelate in parcul auto din alea din cauciuc panzat, s-au autodegradat de la soare si intemperii foarte rapid, iar prin fasiile desprinse intra ploaia si zapada. Ce vopsea, ce schimbari de prelate, dar cine sa le faca daca cazarma era pustie si noi plecati? Era o criza de cadre si soldati in perioada anilor '80 ca n-aveau aproape cine sa mature frunza, sa asigure paza si altele, daramite sa mai aiba grija de parcul auto, abiau pridideau sa care frunza si sa taie iarba sa nu ia naibii foc! Toti eram permanent trimisi rotativ care la Canal, care la minele de carbuni, la cules porumbul din Insula, irigatii, santiere in Braila si aiurea, apoi intre noi ne inlocuiam si permanent eram plecati in ,,bu'' si pur si simplu cazarma arata a fi in paragina multi ani in sir... Rar, pe la incputul ciclului de instructie aveam soldica sa mai carpocim cate ceva, sa mai plecam intr-o aplicatie la Malina sau Babadag. Clocea in aer un sentiment de parasire si ca urma sa se intample ceva grav in urmatorul interval de timp, asa presimteam eu si chiar m-am destainuit unor camarazi de incredere, presimteam ca ceva se va intampla, erau nemultumiri, nervi, suparari, conflicte din cauza deplasarilor si inmultirii divorturilor, toti eram stresati si obositi peste masura...Drept urmare s-a intamplat ce eu parca prevazusem ca va fi: Revolutia! Prea se ingrosase gluma cu corvezile si slgareala ca in sclavie pentru toate cadrele, bineanteles ca in afara de politruci, pile si oamenii de casa (turntorii)... Acum au pensiile alea de nababi si ne rad in fata ca nesimtitii, fara sa fi facut nimic din toate acele corvezi, aplicatii si misiuni la care eu mai mereu eram trimis si participam, inclusiv la parada de 23 August...Am grupa speciala toata vechimea, pe care fac ceva ca nu ma ajuta decat sa-mi traga pensia in jos!

      Ștergere
  26. @Batalion, de fapt tie ma adresasem, si am gresit destinatarul, ca de fapt voiam sa-i intreb pe Cezarica si Biju despre ce avion este vorba! Cu scuze!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)).... kiar ai si scris destinatarul!

      Ștergere
    2. Iulian, Corect cu cauciucul, foarte corect pentru ca nu se mai importa aproape nimic din exterior din zgarcenie de partid, iar SR-urile trebuiau sa fie eliminate de Ceausescu total pana in 2000, spuneau lozincile de atunci, cu Dac-uri. APR-urile erau pe sasiu de Dac si SR. Eu cu Un un Lt. Col, Dumnezeu sa-l ierte, Carsote, aveam in parcul rece la Rm. Sarat in jur de 60 bucati pe inventar pentru folosire numai la indicativ de lupta, apoi am facut acte si le-am trimis in Bistrita de am scapat de revizuiri anuale cu repornirea motoarelor si reconservare, munca grea si cu deplasarea pentru un timp. Im UM aveam 6 buc pe sasiu de Dac 665T, si le tineam numai in remiza si pazite, nu prea se vanturau prin public, desi mare rahat nu era de ele dar, ma rog, asa era atunci, ca le scoteam pe stadionul central al UM la instructie si de jur imprejur cascau ochii din blocuri locatarii la ce faceam, ca daca scuipau ajungea scuipatul in cazarma! SR-urile din dotarea mea, pe langa masina de lupta, erau si ele peste 20, dar si altele de alte marci, autoutilitare, etc, stateau in aer liber afara, stie toata suflarea de aici situatia de atunci in aceste locatii, si vara pocneau parbrizele de caldura, putrezeau caroseriile si copertele din panza de cort, rotile erau numerotate de la 1 pana 4 sa se schime anti ovalizare (cam kanci se facea, in general cand cazarma era pustie si noi la dracul in praznic detasati in economie si cazrmile ramaneau doar cu garda si pilosii care nu serveau deplasari), insa cauciucul cu negru de fum din componente a dus la multe accidente si evenimente, sincer sa fiu am trecut si eu prin ceva foarte grav insa nu are rost sa mai zic, din moment ce am actionat in consecinta atat de bine si am remedia pe loc inlocuind garnitura pompei centrale de frana incat a trecut aproape neobservat pe cand ma deplasam la Babadag cu coloana. Il salut pe un fost coleg, Capitan, Calin, cu care am tras impreuna spaima vietii, dar si bucuria evitarii dezastrului! Caroseria avea munitii pentru trageri cu APR-ul, si bineanteles ca focoasele fiind in cutii separate nu exista un risc major. O singura garnitura mica, cat gaoaza de furnica, aduce marea catastrofa la un autovehicol cand este la inst. de franare...

      Ștergere
  27. Era vorba de un AN-2..rusesc ..avion care zboara de vreo ...2000 de ani ..
    dar totusi , nu avionul a fost de vina ..si cel ..cea de la mansa ..!!
    Am gasit ceva ..analize care nu s-au prea facut publice !!
    In avion..la mansa era o ..,,piloteasa"..care emotionata peste masura de faptul ca in cabina mai era si un sef..parca ..comandantul aeroportului ..a vrut sa faca o..decolare traznet ..
    Avionul incarcat la maxim ..motor..nu prea performant ..acest tip de harb zburator decola pe o panta ascendenta lina si lunga ..
    Fata a tras vartos de mansa ..l-a pus aproape cu elicea in ..cer ..motorul nu a avut puterea sa-l ridice si a picat pe coada ...!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Comandantul Scl.Apl. Boboc; avea licenta pe AN-2!
      Ce te gasi sa rascolesti tu prin cenusa?

      Ștergere
    2. De dragul ..ADEVARULUI ...care se cam ascunde mai ceva ca in comunism !
      O sa vedem si cu acest camion care asa harbuit cum era ..DE ANI..nu trebuia sa ajunga in prapastie !!!

      Ștergere
    3. Ceva imi spune ca nu a fost defectiune tehnica..... dar, "de dragul adevarului" va fi!
      .... daca tu ai fi decident cum ai proceda?

      Ștergere
    4. Asa-i ..
      Depinde ce ordin ..primeste procuratura ...
      Am stat odata fata in fata cu acestia cu ocazia sinuciderii unui militar in Post..dupa ce in prealabil a deschis focul asupra personalului din Parcul -Auto ..
      Astia fac extras din regulamente privind speta ..si bifeaza ..
      ..ai facut ..asta ?..da
      ..ai facut asta da..da...etc..
      Daca ai norocul sa nu raspunzi cu niciun NU..iti strang manuta ..si la revedere
      In caz contrar ..te leaga ...!!

      Ștergere
    5. Motivul real al catastrofei de la Tuzla( eram inca in activitate) a fost de-a dreptul stupid. Pilotul secund( o fata) a fost lasat sa efectueze decolarea. La atingerea vitezei de decolare( AN 2 ridica, coada si lasa botul), in momentul tragerii de mansa( semivolan, ambele maiini pe el), axul scaunului s-a rupt, acesta a glisat violent catre spate, pilotul aflat la comenzi s-a prins cu toata forta de mansa, instantaneu avionul a cabrat si virat, a intrat in limita de viteza( avion cu incarcatura mare, caldura mare, aer rarefiat) si...restul il stiti. Evenimentele s-au derulat atat de repede si cu atata violenta incat pilotul prim( cdor Jianu),nu a mai apucat sa reactioneze. Din pacate, atat in aviatia civila cat si in cea militara, apar, cateodata, situatii deosebite care nu pot fi prevazute( deci studiate ca si cazuri speciale) si nu pot fi impartasite celorlalti decat dupa ce se intampla( de multe ori, cu victime). Dumnezeu sa-i odihneasca.

      Ștergere
  28. Răspunsuri
    1. Multumesc! Antonov-urile astea fu ele bune in perioada lor de gratie, acum trebuie sa risti mult sa te mai sui in asa ceva. Au americanii si ei vechituri, mai ales prin Alaska, in transporturile particulare si chiar de stat, insa sunt mai sigure decat ale rusilor, care au furat de peste tot sa-si faca singuri propria industrie aernautica. Cand furi patente, nu stii si copozitia aliajelor la metalele din componenta pieselor, asa ca un Huricanne sau Cessna de exemplu, pot fi aproape nemuritoare, pe cand Antonov-ul devine periculos dupa iesirea din garantie. Rusii se confrunta aproape permanent cu prabusiri ale vechiturilor, mai ales in Siberia, caci nu si-au mai innoit parcul aviatic de la caderea comunismului. La noi, au fost luate in particular, dar nici nu investesc in securitatea zborului, pentru profit si din zgarcenie.

      Ștergere
    2. @ifrim
      mai intai va informati si apoi vorbiti:
      pt inceput va recomand sa vedeti SU-35 sau SU-47 berkut....apoi sa vorbiti....sau mig 33 sau chiar mig 35.....eu nu vorbesc daca nu ma pricep si va recomand acelasi lucru(de AN-225 ati auzit/vazut??
      Si iak-ul cu decolare verticala este scula buna.Sa va povestesc si de elicoptere?

      Ștergere
  29. Gata ..m-am EDIFICAT !
    EXISTA UN SINGUR VINOVAT..
    Astept cu interes..rezultatele anchetei ..!

    RăspundețiȘtergere
  30. Intr-adevar exista o lipsa de preocupare din partea celor insarcinati cu starea tehnicii dupa cum bine puncta un coleg de blog. Se putea gasi o galeata doua de apa sa curete mizeria de pe autocamioane sa arate si ele bine. Se puteau curata sabotii chiar daca vorbim de ditamai camionul, ba mai mult se puteau chiar vopsi putin sa nu se vada ca sunt varza. Mai mult se putea incerca chiar completarea lichidului de frana chiar daca sistemul de franare e pneumatic, incercarea moarte n-are, sa nu mai vorbim de repararea stergatoarelor, se pot vulcaniza foarte usor dar nu exista preocupare din partea maistrilor ARTM. Pana si sanitarii ar trebui sa depuna un interes mai mare, cand au timpi morti pot sa mai puna un petic pe ici pe colo la targa ca nu e mare filosofie iar medicii daca isi dau interesul pot pune pe picioare o autosanitara fara probleme, dar nu vor. Nici nu stiu daca e incompetenta sau rea vointa, e posibil sa fie o combinatie nesanatoasa intre cele doua.
    Totusi e bine ca aceste probleme se cunosc la cele mai inalte esaloane unde lucreaza oameni cu cele mai inalte competente si cunostinte, insa e rau ca nu pun biciul pe ei. Asa nu se mai poate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna specificatie: Sa nu uitam ca la aceste camioane, frana pe fata este hidraulica, cu lichid de franare, de cca 6-7 Atm/cm patrat, cu pompa centrala de frana, iar pe spate este pneumatica, cu camera aer la presiunea de 600 Atm/cm patrat.Primul sistem, cu lichid de frana, declaseaza al doilea sistem de franre spate, cu aer. Daca nu ai lichid la limita complectat prinzi aer in instalatie si devine zero eficacitate, deci nici pe spate nu se mai produce franarea, desi sunt concepute sa se blocheze sabotii in caz de avarie, insa la lipsa de aer, nu si la lichid, fiind de o complexitate uluitoare acest sistem prin combinatie una cu alta! Mi-au trebuit zile in sir sa tocesc cu schema cinematica in fata toate componentele, pentru ca le-am predat in Scoala de soferi miitarilor si in Scoala Militara invatasem doar pe fuga, intrucat ni se bagase in tematica fortuit si in ultimul semestru din ultimul an Dac-ul si Raba, stiind ca vom fi carne de tun la Canal. Sabotii daca au ulei si nu-s curatati, cum zicea colegul, te lasa pe alunecare si ineficienta, fara sa mai ai franare prin frecare si rostogolire progresiva.

      Ștergere
    2. AAAA,
      "Mai mult se putea incerca chiar completarea lichidului de frana chiar daca sistemul de franare e pneumatic, incercarea moarte n-are".....
      Era doar un exemplu, nu o generalizare!
      Sunt in acord cu finalul: "Asa nu se mai poate."

      Ștergere
  31. Răspunsuri
    1. Vorbesti ..fix ..ca in sedintele de partid anterior lu 89..!
      Harburile ..sunt bune ..daca mai furi si tu o ..bujie ..si i-o pui ..daca mai acoperi rugina ..cu vopsea ...etc
      De curiozitate Mister A si m-Aal ..ce permise de conducere aveti in ..posesie si ce autoturisme conduceti ..??
      A se vedea parcul de autoveh..de la MI....!!

      Ștergere
    2. Cezare ma surprinzi! Cum n-ai inteles ca era o parodie la niste comentarii ridicole care incearca in continuare sa ascunda gunoiul sub pres pe niste motivatii copilaresti si mai mult de atat cu lispsa totala de cunostinte tehnice si a situatiei reale. Chiar vezi un medic segmentand motorul autosanitarei in pauza de masa sau umplerea instalatiei pneumatice de franare cu lichid de frana ori curatarea sabotilor de frana? In retorica asta paguboasa ajungem la concluzia ca de fapt tehnica e ultra performanta insa sunt cativa cioflingari care nu-si fac treaba ca almintrelea armata nu ar avea nicio problema. Drama e ca aceasta atitudine vine din partea unora care au lucrat la cele mai inalte esaloane, asa se stie acolo sus. Partea proasta e ca nu da nimeni cu ei de pamant, am convingerea ca vor mai fi tragedi, asta nu e finalul.

      Ștergere
    3. Vad ca vorbiti ..doct ..priceputi ..specialisti ..in sistemele de franare !!
      Despre FRANA DE MOTOR ..ati auzit ...????
      Asta-i cheia..intregului accident ..frana de motor..care nu cedeaza !!
      daca-i folosita ..asigura securitate in orice conditii ...doar daca-i folosita cum trebuie ..!

      Ștergere
    4. Cezarus
      spre curiozitatea ta.....B,C,E!
      La capitolul camioana si MI sta la fel ca noi! Crezi ca uzina lucreaza inca in secret doar pt ei?

      Ștergere
    5. Si conduc acum un DAC 665 T, cu remorca, produs in martie 2017! :))

      Ștergere
    6. Mares sa ne anunti si pe noi cand cureti sabotii si completezi lichidul de frana.

      Ștergere
    7. ... produs in martie 2017! :))....Merg la service!.... sau il rog pe Cornel!
      Am si remiza in lateralul blocului!

      Ștergere
    8. A-Ule
      Cdt Cp raspunde de cam 15 TAB si cateva AU!
      Seful infirmeriei la B, are o Autosanitara Tip B! Are si sofer pe ea! Nu vreau sa repare cu manuta lui cea fina dar, sa puna pe sofer sa faca nota de comanda pt atelier stie? Dar IC stie? Dar spor sanitar stie? Dar bani, ca medic de familie, in cabinetul B stie? dar la trageri si aplicatii stie?
      Dar sa insoteasca cadrele la vizita medicala stie? dar sa faca parasutism stie? dar alpinism?
      Vezi ce prostii scrii....si nu fii tu sigur ca astea nu se cunosc!
      Iti dau si ex-cam 3 ani in urma, in ardeal, la o sedinta de tragere unui subofiter i se face rau...aproape de lesin! Stii ce facut sanitarul de serviciu (subofiter)? A sunat la 112! la verificarea situatiei: nu tu salvare, nu tu targa, nu tu trusa completa.... nu tu pregatire specifica! Pe doctor l-a durut in p.. duda!
      Stii care a fost salvarea subofiterului? era in al 2 lea an de activitate!
      Dar a doctorului sef infirmerie? Niciuna! 3 luni suspendare IC! Si erau in curte cu Bg! Stii ce a spus Cdt Bg? 1-Ca daca i se solicita le dadea salvarea lor! 2-ca vor fi ajutati sa repare salvarea lor! dupa 2 luni a raportat sefului SMG ca salvarea este operativa!
      Acum zii tu: trebuie sa dai cu capul de pragul de sus ca sa incepi sa-l vezi si pe cel de jos?
      Eu nu contest ca datorita slabei finantari si unui mod prost de a privi lucrurile starea tehnica

      Ștergere
    9. Rar mai vezi ..MI..in ..camioane ...limuzine MERCEDES..obligatoriu cu aer conditionat ...si mii de aerbaguri ...!!
      Pana si Jandarmii ..au fost dotati ...

      Ștergere
    10. Eu scriu despre Au ale MI de interventie, ale Jdm, DIAS!
      Da, sunt si acele VITO, pt interventie 5-6 oameni, dar noua ne trebuie pt un pluton sau pt cantitate mare de materiale!
      Vrei tu sa tractezi BRACA 2 cu SUV? OK!
      Spre iformare: materialele de logistica din depozite si rezerva regulamentara ale unei Bg Mc, care la lupta stau numai pe Au, necesita real in jur 450 AU!
      Plus B si UDBg!
      Povestea cu rekizitiile ...stim cum este si nu mai tine cu substituire cu basculante!
      O mare problema de strategie si de tehnica Au, de acum 60-50 de ani nu se va putea rezolva rapid in niciun caz si va trebui sa cumparam de afara!
      PDV al meu: greseala s-a produs la adoptarea unei strategii defensive, bazate excesiv pe produse nationale si care a condus la acceptarea lipsurilor si substituiri, inclusiv de tractoare cu remorca! Asa s-a ajuns la "merge si-asa", iar acum uzinele sunt istorie!
      Aproape 8 ani bugetul a fost de 1.38, pt ca asa a dorit Base! Stii cat ajunsese pe timpul Lui Nastase?... 2,38! Stii cate Tc mai poate produce pe an FMGS?

      Ștergere
    11. Cezar,
      stiu povestea cu frana de motor, dar asa trebuiau sa mearga cu a 2a, maxim a 3a!
      Vom vedea expertiza tehnica...pana atunci...ne dam cu presupusul, dar ce-i clar ca nu trebuiau sa plece in noapte!
      Nu va mai dura mult si li se va pune GPS pe Au iar OSU va sti in permanenta unde sunt si ce fac.....De arme nu s-a spus nimic! le aveau sau nu? eu zic ca da!

      Ștergere
  32. I - Recomandarea Consiliului Europei 1572/2002 (extras)
    Art. 7. De aceea, Adunarea recomanda Comitetului de Ministri sa solicite guvernelor statelor membre:
    a. sa permita membrilor fortelor armate si personalului militar sa se organizeze in asociatii reprezentative cu drept de negociere in chestiuni precum salarizarea si conditiile de angajare;
    b. sa inlature restrictiile actuale inutile privind dreptul de asociere al membrilor fortelor armate;
    c. sa permita membrilor fortelor armate si personalului militar sa fie membri in partide politice legale;
    d. sa introduca aceste drepturi in regulile si codurile militare ale statelor membre;
    e. sa analizeze posibilitatea crearii unui birou al unui avocat al poporului la care personalul militar sa poata apela in caz de dispute profesionale sau de alta natura legate de serviciu.

    II - "În general poporulul este ignorant privind soluția aleasă de establishment în rezolvarea dilemei puterii militare. Habar nu are dacă politicul a ales să constituie atâta putere militară câtă este nevoie pentru apărarea patriei și pentru apărarea comună în cadrul NATO, sau doar atâta putere militară câtă poate controla el, politicul de astăzi?
    Deși răspunsul este extrem de transparent!"

    RăspundețiȘtergere
  33. Aceasta Recomandare trebuie lipita cu super glue de fruntea ministrului Apararii si Seful SMG, si nu glumesc cand afirm asta! Saracii, au atata de lucru cu schilodirea pensiilor si soldelor incat, saracii harnici, incat uita si de alte drepturi ale militarilor! Asa ca, atunci cand se uita in oglinga la frezane si barbisoane, isi vor aminti sa le si aplice, nu?

    RăspundețiȘtergere
  34. La Romania TV Gelu Visan este primul om politic care ia apararea pensiilor militare, subliniind mai mult decat accentuat ca acestia nu au pensii speciale!

    RăspundețiȘtergere
  35. Cand se discuta LSU, Olguta era specialista in ... Armata. Acum nu o vad. Ar trebui sa iasa si sa spuna ce face Inspectia Munci pentru a evita pe viitor asemenea evenimente. Ar trebui sa verifice daca se respecta Codul Muncii. Nu?
    Sigur ca NU. Nu are treaba cu Armata. Dar s-a "bagat" la salarizarea Armatei. Cu aceiasi "competenta". Suntem de ras si nu ne vindecam.

    RăspundețiȘtergere

Acest blog nu este destinat pentru rating, ci sustinerii drepturilor militarilor de cariera, activi si in rezerva. Fiind vorba de o categorie profesionala ignorata si persecutata atat legislativ, cat si politic - in mod continuu incepand cu anul 2011, comentariile indecente nu isi au rostul!