marți, 30 decembrie 2014

Pachetul de revendicari al rezervistilor romani trebuie sa fie unitar, argumentat la modul pragmatic si mai ales, imposibil de contestat! Partea a II-a: Pachetul de revendicari in cazul reintroducerii pensiilor militare de stat!

Intr-o prima abordare, am prezentat "Pachetul alternativ de revendicari in cazul neintroducerii pensiilor militare de stat"! In fapt, cele 11 revendicari din pachetul alternativ la neintroducerea pensiilor militare, nici nu pot fi numite revendicari, cu sunt mai degraba acuzatii grave la adresa clasei politice romanesti, din moment ce revendicarile nu reprezinta altceva decat o cerinta elementara din partea militarilor de a le fi acordate aceleasi drepturi si militarilor precum tuturor celorlalti cetateni romani. In ultimii 5 ani am asistat la un spectacol de cel mai indoielnic gust, in care diversi politicieni si formatori de opinie au aclamat (si inca aclameaza) isterizati ca nu este normal ca militarii sa aiba dreptul la pensie militara de stat, intrucat militarii nu ar avea drepturi egale cu ceilalti cetateni. OK! Respectand modul de gandire al celor in cauza care pretind ca ar viza egalitatea in drepturi intre militari si cetatenii civili, am lansat cele 11 revendicari prin pachetul alternativ la neintroducerea pensiilor militare ca fiind singura varianta de acceptat de catre militari pt. neintroducerea pensiilor militare de stat. Aceste 11 revendicari trebuie folosite ca un bumerang de catre orice militar fata de oricare politician (care in esenta este un mare nimeni care i-a pacalit pe romani sa il voteze) si formator de opinie care a sustinut si sustine ca nu este normal ca militarii sa aiba dreptul la pensie militara de stat, intrucat militarii nu ar avea drepturi egale cu ceilalti cetateni. Cele 11 revendicari satisfac pe deplina dorinta de egalitate in drepturi a politicienilor si formatorilor mentionati. Riscuri? Da, unul singur! Sustinatorii egalitatii in drepturi intre militari si cetatenii civili, pot deveni subit socati cand vor descoperi ca egalitatea in drepturi aclamata de acestia, se poate aplica in volum complet, dar si in sens invers, adica ceea ce indura militarii romani in ceea ce priveste discriminarea legislativa sau privarea de de drepturi si libertati fundamentale in comparatie cu ceilalti cetateni romani, sa li se poata aplica in egala masura si opozantilor pensiilor militare sau membrilor familiilor lor.


ARGUMENTE PENTRU REINTRODUCEREA PENSIILOR MILITARE DE STAT

Nu mai aducem! Ori pensii militare de stat pt. militari, ori intronarea egalitatii depline in drepturi intre militari si ceilalti cetateni, prin indeplinirea celor 11 revendicari ale militarilor din "Pachetul alternativ de revendicari in cazul neintroducerii pensiilor militare de stat"! 


CE MODEL DE PENSII MILITARE NE DORIM?

Problema pensiilor militare este o tema abordata frecvent de militarii in rezerva! Si de militarii activi, numai ca acestia nu au dreptul sa se exprime! In cazul militarilor in rezerva, de regula totul se reduce la "Noi vrem drept de pensie militara ca in NATO". Numai ca NATO include 28 de state, incepand cu S.U.A. si terminand cu Albania! Dintre cele 28 de state apartinand NATO, 27 au o caracteristica comuna: isi respecta militarii si armatele, nu doar la nivel declarativ, ci dovedit si prin propria legislatie. Singura exceptie: Romania! Militarii romani desi indeplinesc si inca in mod exemplar, aceleasi misiuni precum militarii celorlalte state NATO, acestia nu beneficiaza prin legislatia interna, de niciun drept in plus fata de ceilalti cetateni romani, ci doar de drepturi in minus si obligatii in plus, asa cum rezulta din plin din "Pachetul alternativ de revendicari in cazul neintroducerii pensiilor militare de stat"! Prin urmare, toti militarii (in rezerva sau activi) avem datoria sa punem punct acestei situatii prin care armata a ajuns un fel de paria a societatii romane in raport cu drepturile si obligatiile celorlalti cetateni romani.

Avand acelasi obiectiv, toti trebuie sa avem si revendicari comune! Este extrem de important! Intrucat daca cineva dintre noi va solicita drept de pensie militara similar celui acordat in baza Legii nr. 164/2001 (Legea nr. 179/2004), altul va solicita drept de pensie militara dupa model S.U.A., altul dupa model Albania, iar altcineva dupa propria imaginatie, vom fi din nou speculati! Situatie in care, trebuie sa fim fermi precum militarii si sa ne reintoarcem la tatal si mama pensiilor militare in aceasta lume! Caz in care nu avem cum sa luam ca model statul Luxemburg a carui pondere militara, expunere teritoriala si de risc militar este aproape nula in cadrul NATO. Astfel ajungem exact la modelul primordial al pensiilor militare de stat, iar acesta este cel american. In ceea ce priveste continentul european, regasim la Marea Britanie acelasi model american al pensiilor militare de stat, si inca in forma imbunatatita! In concluzie, modelul nostru de pensie militara, nu trebuie inventat, ci preluat dupa cel mai puternic stat al NATO - acesta fiind S.U.A., si dupa cel mai puternic stat al NATO din U.E., acesta fiind Marea Britanie!

Modelul american privind pensiile militare de stat

Are la baza 2 principii simple: recompensarea militarilor care nu parasesc sistemul militarilor inainte de implinirea unei vechimi in serviciul militar de minim 20 de ani si  recompensarea corespunzatoare a militarilor care opteaza sa ramana in serviciul militar pt. o perioada mai mare de 20 de ani. In ambele cazuri, scopul principal este acela ca S.U.A. sa constituie o rezerva a armatei americane din cadrul cetatenilor proprii care sa percuteze oricand si oriunde in sprijinul armatei active, fapt pt.care cetatenii in cauza sunt diferentiati de catre ceilalti cetateni pasivi (fara nicio obligatie militara in situatie critice), exact prin acest drept la pensie militara de stat.

Cum functioneaza dreptul la pensie militara in S.U.A.? In trecut s-a acordat drept de pensie militara cetatenilor cu 5, 10 ani sau 15 ani de serviciu militar. Fiind democratie autentica si nu ca in Romania, statul american nu a desfiintat respectivul drept cetatenilor in cauza, nu l-a modificat, nu l-a recalculat! In prezent, dreptul la pensie militara se acorda pt. o vechime minima de 20 de ani in serviciul militar. Calculul pensiei militare la acest moment este simplu: 2,5% din ultima solda pt. fiecare an in serviciul militar, cu conditia sa nu fie mai putini de 20 de ani. Astfel se ajunge la o pensie militara in valoare de 50% din ultima solda pt. 20 de ani de serviciu militar. Mai departe, pt. anul 21, 22, 30, 45 in serviciul militar etc. - se acorda tot 2,5% din ultima solda! Este evident ca un militar american care indeplineste 30 de ani de serviciu militar, va beneficia de 75% pensie din ultima solda, iar un militar care indeplineste 40 de ani de serviciu militar va beneficia de 100% pensie raportata la ultima solda! In acelasi timp, orice militar poate contribui (nu este obligat) dupa cum doreste la un sistem de pensii alternativ. In S.U.A. nu exista sistem public de pensii, ci doar sistem privat care se aseamana intrucatva cu sistemul public de pensii din Romania (nu toate statele europene au sistem public de pensii)! In consecinta, militarul americam care indeplineste conditiile unei pensii militare, beneficiaza obligatoriu de pensie militara dupa principiile sistemului, iar daca mai contribuie si la un sistem privat de pensii, beneficiaza si de o pensie in sistem privat dupa principiile respectivului sistem. De retinut! Americanii nu acorda drept de pensie militara decat pt. vechimea in serviciul militar - fara alte combinatii, iar acest tip de pensie nu are nicio legatura cu un alt tip de pensie! De pensie militara poate beneficia orice militar care indeplineste conditiile de eligibilitate, de la soldat la general! Natiunea americana isi apreciaza militarii la justa lor valoare, de aceea nu vom auzi in S.U.A. de vreun curent care sa sustina ca militarii americani ar fi privilegiati in raport cu alti cetateni, americanii obisnuiti fiind constienti in urma avansului propriei lor civilizatii asupra faptului ca militarii americani realizeaza in avantajul intregii natiuni lucruri pe care cetatenii obisnuiti nu ar fi capabili sa le indeplineasca! Altfel, ar fi ramas tot la nivelul de amerindieni cu pene, imigranti africani din Congo inarmati cu sulite, romani pripasiti cu opincile in picioare,  sau cine stie ce alti fermecatori tribali!

Referitor la modelul american de pensii militare, exista si anumite diferente intre militari in functie de data intrarii in sistem! Astfel:
- pentru militarii intrati in sistem inainte de 08.09.1980 - vechime minima in serviciu de 20 de ani si pensie militara echivalenta cu 50% din valoarea ultimei solde, la care se adauga 2,5% pe an pentru fiecare an in plus. 
- pentru militarii intrati in sistem dupa 08.09.1980: media aritmetica a celor mai mari 36 de solde lunare din cariera (de regula - ultimii 3 ani, dar nu neaparat), mai departe se aplica algoritmul precizat anterior (50% pentru 20 de ani, 2,5% in plus pentru fiecare an ce depaseste vechimea mimima de 20 de ani). De ce asa? Este greu de spus! Probabil cu militarii americani au ajuns la concluzia ca una este solda majorata pt. o misiune mai bine platita la invazia Irakului, si alta este ultima solda banala acordata pt. interventia la fel de banala in timpul ciclonului Katrina, la fel si riscurile! Fapt pt. care au decis in mod logic ca solda acordata in timpul celei mai riscante misiuni si care este cea mai mare din cariera, sa fie si baza de calcul a pensiei lor!

De retinut componenta democratica: tratament diferit in functie de legislatia cunoscuta si acceptata de militari la intrarea in sistem, nu se schimba nimic in cazul militarilor carora statul le-a garantat calculul pensiei pe baza ultimei solde, nimic retroactiv, calculul pe baza ultimelor 36 de solde se aplica doar militarilor care au intrat in sistem dupa aparitia acestei legi.

In ceea ce priveste implementarea modelului american in Romania, trebuie luate in calcul anumite elemente:
- Modelul a fost implementat prin Legea nr. 164/2001 (Legea nr. 179/2004). Totusi modelul implementat a avut cateva deviatii romanesti de proportii care in cele din urma au dus in derizoriu modelul initial american! 
  • Modelul romanesc a permis sa fie acordat drept de pensie militara, nu doar pt. vechimea in serviciul militar, ci pt. o vechime minima combinata - minim 10 ani in serviciul militar si minim 10 ani intr-un domeniu civil. Exemplul urmator este real! Undeva spre anul 2000 un capitan artilerist (real de cariera) s-a casatorit cu croitoreasa unitatii! Croitoreasa care pana in anul 2003 a absolvit la ID, o facultate (stim bine cum s-au absolvit facultatile la distanta in anumite perioade). In modul cel mai legal cu putinta (sistemul a permis), dupa absolvirea facultatii, respectiv in toamna lui 2003, capitanul si-a activat sotia ca sublocotenent de logistica! Azi, ambii sunt locotenti-colonei! Nu mai punem intrebari, cum de au ajuns amandoi la grade egale avand vechimi diferite, tot sistemul a permis! Daca maine cei 2 soti s-ar pensiona dupa Legea nr. 164/2001 (Legea nr. 179/2004), ambii ar avea drept de pensie militara de serviciu calculata procent din ultima solda raportata la gradul si la functia de locotenent-colonel!  Daca am fi fost in S.U.A., in primul rand ca fosta croitoreasa nu ar fi ajuns locotenent-colonel in 2014 (maxim locotenent sau capitan), ci doar sotul ei! Vorbind despre pensia militara, la acest moment doar sotul ei are minim 20 de ani vechime in serviciul militar indeplinind conditiile de pensie militara dupa modelul american. Fosta croitoreasa cu doar 11 ani vechime in sistemul militar, ar putea parasi sistemul, dar fara drept de pensie militara. Exemplul este real, nu este unic, si are menirea sa reliefeze faptul ca Legea nr. 164/2001 (Legea nr. 179/2004) a fost o lege buna pt. militarii de cariera, dar si o lege in umbra careia s-au ascuns toate fatucile si toti invartitii intrati accidental in armata! De aceea, in circumstantele revenirii la pensiile militare,  nu mai trebuie facut niciun rabat mioritic de la principiile pensiilor militare in baza carora trebuie sa acorde drept de pensie militara, respectiv doar pt. vechimea in serviciul militar, fara alte combinatii "de partid si de stat"!
  • Modelul romanesc a permis sa fie acordat drept de pensie militara si unor categorii de cetateni care nici macar statut de militari nu aveau, prin echivalarea din pix a unor profesii civile care nu au avut nici in clin, nici in maneca cu serviciul militar.
  • Modelul american permite diferentieri masive de solde, in functiile de conditiile de risc in activitate. Astfel, pt. riscul in activitate, in mod cert un colonel (similar) de aviatie are solda de minim 2 ori mai mare decat un colonel pe linia administrativa, iar un combatant din Irak indiferent de grad, functie si specialitate, are solda mai mare de minim 3 ori mai mare decat omologul sau care a ramas in tara, supraveghind tornadele! In Romania, prin Legea nr. 164/2001 (Legea nr. 179/2004), riscul in munca in activitate a fost luat in calcul intr-un mod matematic alternativ, prin acordarea unor procente in plus la pensie, in functie de riscul muncii in activitate. Astfel: un militar la D.F.C. beneficia de o majorare de 25% pt. riscul muncii in activitate daca isi desfasura activitatea pe Str. Drumul Taberei, iar acelasi militar de la D.F.C. daca  era trimis in Afganistan, beneficia pt. de o majorare de 100% - intemeiata, intrucat ceea ce facea era tot contabilitate, dar printre talibani, si nu printre automatele de cafea! Numai ca urmare a trecerii militarilor romani in sistemul public de pensii, deviatiile au atins cote maximale! Ce exemple sa dam? Sa zicem ca toti suntem colonei-gornisti, si intram in grupa de risc profesional "conditii speciale". Avem solde ca orice colonel (comandor), plus 50% majorare la pensie pt. riscul de suflat in goarna! Vine razboiul (campania etc.)! Noi suflam in goarna la Ghencea, colegii nostri mor in Kandahar cu talibanii de gat! La pensie si unii si altii, tot 50% pt. riscul in munca! In concluzie, modelul american diferentiaza riscurile in munca inca din activitate, modelul romanesc isi pacaleste in stil barbar militarii cum ca diferentiaza riscurile in munca la pensie! Cu toate acestea, in realitatea romaneasca, chiar nu exista diferentieri in exemplele mentionate! Ori de faci pe cioclu' la ceremoniale sufland in clarinet, ori de crapi cu rusii de gat, tot 50% beneficiezi pt. riscul in munca! Concluzia? Ori diferentierea pt. riscul in munca in activitate precum americanii, ori dupa iesirea la pensie ca romanii, dar sa ne diferentiem odata intre noi, intrucat intre riscul unui gurist de a-si inghiti flautul sau pixul, si riscul unui militar de a incasa un glonte in cap, este mare diferenta!
Modelul britanic privind pensiile militare de stat

Sa ii lasam pe americani cu democratia lor consacrata si sa aterizam in U.E., dar musai ca militari NATO! O simpla analiza a statelor europene care apartin si NATO, demonstreaza 2 lucruri: cel mai puternic stat european din NATO incluzand si capabilitatile neconventionale, este Marea Britanie! Cel mai puternic stat european din NATO excluzand capabilitatile neconventionale, este Turcia! Militarii turci sunt oricum mai bine cotati decat cei romani, dar Turcia nefiind in U.E., sa incercam sa vedem ce se intampla referitor la pensiile militare in gradina celei mai mari forte militare din U.E., adica in Marea Britanie. Descoperim urmatoarele:
  • Drept de pensie militara pt. orice militar britanic (de la soldat la general) care a servit in serviciul militar, minim 18 ani. Si nu numai! Marea Britanie are inca o influenta reala asupra unor foste colonii. Astfel incat descoperim ca britanicii acorda acelasi drept de pensie militara si unor cetateni non-britanici, dar care au servit in trupele britanice, precum ar fi redutabilii militari originari din Nepal, cunoscuti sub numele de Gurkhas.  
  • Britanicii reusesc sa ii depaseasca pe americani privind castigarea loialitatii cetatenilor care intr-o forma sau alta au optat pt. serviciul militar, astfel: britanicii acorda si cetatenilor cu vechime mai mica de 18 ani in serviciul militar, o renta corespunzatoare vechimii in serviciul militar. Prin urmare, spre deosebire de militarii britanici cu minim 18 ani in serviciul militar carora li se acorda drept de pensie militara imediat la iesirea din sistem, in cazul celor cu vechime mai mica de 18 ani in serviciul militar, li se acorda doar un supliment care se aduaga  la pensia in alte sisteme (despre M. Britanie cunoastem ca nu au sistem public de pensii, ci doar privat - daca nu este real, se poate corecta), la varsta de 65 de ani, calculat proprotional cu vechimea in serviciul militar de 2-18 ani. Este de remarcat faptul ca in Marea Britanie, timpul petrecut in serviciul militar este recompensat la pensie, indiferent de durata acestuia (dar nu mai putin de 2 ani). 
In contextul in care Romania este stat european, sistemul britanic de recompensare a serviciului militar, este cel mai adecvat model si pt. Romania. Din urmatoarele motive:

- De la comunism, pana in vremurile de dupa (2007), in Romania a existat un stagiu militar obligatoriu. Dar nu pt. toti cetatenii: femeile au fost exceptate din oficiu, iar dintre barbati - coruptia si orientarea nomenclaturista au permis ca "n" cetateni sa fenteze acest tip de "supliciu". Urmarile se observa din plin si in zilele de astazi! Ministrese precum Sulfina Barbu, M. Campeanu sau R. Plumb, nu pot constientiza faptul ca  militarii trebuie sa aiba un alt regim de pensionare, intrucat pe ele nu le-a obligat nimeni sa doarma cate 50 in dormitoare mucegaite si inghetate, sa manance fasole cu varza deshidratata sau sa deszapezeasca vreo sosea noaptea pe la ora 03.00. Pe care sa circule chiar ele insele, incercand sa isi croiasca o cariera politica! De posibile obligatii la mobilizare/stare de asediu/stare de urgenta in cazul ministreselor in cauza? Nici vorba, desi promoveaza intens egalitatea in drepturi intre cetateni!  Dar sunt si oameni politici barbati care nu pot constientiza faptul ca  militarii trebuie sa aiba un alt regim de pensionare! Exemplu: Seitan - fost ministru al muncii, despre care este destul de probabil ca a fentat stagiul militar obligatoriu. Zegrean de la C.C.R. a fentat sigur stagiul militar obligatoriu, stim ca e inapt la multe, privirea fiindu-i de-a dreptul curmezis, la fel ca si deciziile acestuia vizavi de militari!

- Modelul britanic de recompensare a stagiului militar indiferent de durata aceastuia, este oportun pt. Romania si din alte puncte de vedere! In primul rand ca avem obligatia sa ne aducem aminte de sacrificiile acelor militari in termen care timp de 1 an si 4 luni (2 ani la marina), s-au instruit sau pur si simplu au cules fortat porumbul sau au extras carbuni sau au construit locuinte, drumuri si canale, pe timpul unui serviciu militar satisfacut in conditii de multe ori inumane, serviciu de pe urma caruia a beneficiat insa o intreaga natiune. In al 2-lea rand trebuie sa luam in calcul faptul ca zeci de mii de soldati si gradati profesionisti, au parasit sistemul avand 10-15 ani vechime in servicul militar fara niciun drept. In al 3-lea rand nu trebuie sa uitam ca in caz de razboi/mobilizare, patria are nevoie din nou de serviciile militarilor mentionati! Or, a acorda acestor militari in rezerva o indemnizatie de 2,5% pt. fiecare an in serviciul militar calculata la solda de soldat, fruntas sau la ce solda de functie a avut fiecare (actualizata conform legilor actuale), sub forma unui supliment acordat la pensia in sistemul public, ar reprezenta o recunoastere elementara din partea intregii natiuni pt. o categorie de cetateni care a facut ceva in plus pt. Romania fata de ceilalti cetateni, si nici impactul financiar nu ar fi unul semnificativ. Nu in ultimul rand, masura mentionata ar aduce valuri de simpatie asupra intregii armate, intrucat  arareori putem gasi familie in Romania care sa nu aiba cel putin un militar in rezerva din categoriile mentionate!

CONCLUZII DESPRE MODELUL DE PENSII MILITARE CARE TREBUIE ADOPTAT IN ROMANIA

Acestea rezulta in mod natural din situatiile prezentate anterior. Nu trebuie decat adaptat la realitatile romanesti si implementat! Ce rezulta?

  1. Drept de pensie militara cu acordare imediata dupa minim 20 de ani de serviciu militar efectiv. Pensia trebuie acordata doar pt. vechimea in serviciul militar, fara conditie de varsta, oricarui militar de la soldat la general.
  2.  Drept fractionat de pensie militara sub forma unui supliment acordat la varsta de iesire la pensie in sistemul public/privat, in cazul militarilor cu o vechime mai mica de 20 de ani in serviciul militar, calculata proportional cu anii in serviciul militar.
  3. Tinand cont de faptul ca in Romania nu este diferentiat riscul in munca la salarizare, ci doar la pensionare, calculul vechimii totale in serviciul militar trebuie realizat dupa principiile actuale. Astfel, la vechimea efectiva in serviciul militar se adauga perioadele suplimentare care rezulta din incadrarea in grupele actuale de munca, respectiv de 3 luni, 6 luni sau 12 luni la fiecare an efectiv lucrat, rezultand astfel vechimea totala in serviciul militar.
  4.  Baza de calcul: 2,5% din cea mai mare solda din cariera, procent acordat pt. fiecare an din vechimea totala in serviciul militar, asa cum este definita la punctul anterior (vechimea efectiva + vechimea rezultata din grupele de munca). Pt. a nu exista confuzii, calculele demonstreaza urmatoarele: un militar din grupa conditii normale (in aceasta grupa regasim militari extrem de rar sau deloc) trebuie sa lucreze 40 de ani efectiv pt. a ajunge la o pensie de 100% raportata la ultima/cea mai mare solda din cariera, un militar din grupa conditii deosebite (in acesta grupa regasim  foarte putini militari) trebuie sa lucreze 32 de ani efectiv pt. a ajunge la o pensie de 100% raportata la ultima/cea mai mare solda din cariera, un militar din grupa conditii speciale (in acesta grupa ii regasim pe cei mai multi militari) trebuie sa lucreze 26 ani si 7 luni efectiv pt. a ajunge la o pensie de 100% raportata la ultima/cea mai mare solda din cariera, iar un militar din grupa alte conditii (in acesta grupa regasim un nr. redus de militari) trebuie sa lucreze 20 ani efectiv pt. a ajunge la o pensie de 100% raportata la ultima/cea mai mare solda din cariera. In aceste circumstante legate de incadrarea in grupele de munca, fiecare militar poate iesi din sistem la maximul limitei sale de uzura in serviciul militar si intotdeauna cu pensie de 100% raportata la ultima/cea mai mare solda din cariera. Cine rezista mai mult decat limita normala de uzura in serviciul militar, va beneficia bineinteles de o pensie mai mare de limita de 100% raportata la ultima/cea mai mare solda din cariera, fiind de inteles ca astfel de situatii vor fi reduse numeric.
  5. La calculul pensiei,  nu trebuie impuse limitari in situatiile cand cuantumul pensiei devine mai mare decat ultima solda (cea mai mare solda din cariera), asa cum a impus Legea nr. 164/2001. In situatia unor limitari, nimeni nu ar mai ramane in sistem dupa indeplinirea conditiilor de vechime pt. a obtine o pensie de 100%  raportata la ultima solda, din moment ce valoarea pensiei este egala cu cea a soldei.
  6. In ceea ce priveste posibilitatea vehiculata de acordare a pensiei militare si unor cetateni dupa alte criterii decat in urma efectuarii serviciului militar (de exemplu, functionarilor publici cu statut special al caror serviciu nu este definit ca serviciu militar, ci ca serviciu civil), este evident ca acest lucru ar fi o anomalie. Poate fi acordat pensie de serviciu oricarei alte bresle profesionale, insa pensia militara trebuie acordata exclusiv militarilor, si strict pt. vechimea in serviciul militar!

ALTE DATE DESPRE PENSIILE MILITARILOR DIN STATELE NATO

Acum cunoastem cam totul despre pensiile militarilor americani si britanici. Un comentator a prezentat intr-un material anterior, date despre pensiile militarilor din statele NATO, sursa informatiilor respective fiind aceasta. Informatiile desi incomplete (nu apare nicio referinta la subofiteri/maistri militari, si nici la soldatii si gradatii profesionisti, nu regasim majorarile la pensie in functie de grupele de munca) sau care cuprind inadvertente (sunt reliefate acolo unde este cazul), le redam ca atare. La modul general, ar rezulta ca cu exceptia SUA si M. Britanii despre care am care am discutat deja, majoritatea statelor NATO au optat pt. un sistem de pensii militare asemanator cu sistemul pensiilor de serviciu in cazul magistratilor romani, militarii unguri si polonezi beneficiaza de legi asemanatoare Legii nr. 164/2001 (Legea nr. 179/2004), iar militarii olandezi au un sistem salarizare-pensionare care ii propulseaza atat printre cei mai bine platiti militari din NATO, dar si printre militarii NATO cu cele mai mari pensii.

PENSIONAREA CADRELOR MILITARE DIN STATELE NATO

Belgia
- Ofiţeri inferiori: vârsta: 51-52 ani; ani de serviciu: 20-30; pensie: 80% din ultimul salariu.
- Ofiţeri superiori: vârsta: 54-56 ani; ani de serviciu: 20-30; pensie: 80% din ultimul salariu.
- Generali: vârsta: 58-61; ani de serviciu: 25-35; pensie: 80% din ultimul salariu.
[Nota: In urma flexibilitatii anilor in serviciul militar 20-30, este evident ca intra in functiune majorari in urma incadrarii in grupe diferite de munca].

Franţa
- Ofiţeri inferiori: vârsta: 52 ani; ani de serviciu: 20-30; pensie: 75% din salariul de referinţă (bază ultimele 6 salarii);
- Ofiţeri superiori: vârsta: 52; ani de serviciu: 20-30; pensie: 75% din salariul de referinţă (bază ultimele 6 salarii);
- Generali: vârsta: 57-61; ani de serviciu: 25-35; pensie: 75% din salariul de referinţă (bază ultimele 6 salarii);
[Nota: In urma flexibilitatii anilor in serviciul militar 20-30, este evident ca intra in functiune majorari in urma incadrarii in grupe diferite de munca].

Germania
- Ofiţeri inferiori: vârsta: 52; ani de serviciu: 20-30; pensie: 75% din valoarea ultimei solde brute, indiferent de grad sau funcţie;
- Ofiţeri superiori: vârsta: 54-56; ani de serviciu: 20-30; pensie: 75% din valoarea ultimei solde brute, indiferent de grad sau funcţie;
- Generali: vârsta: 60-65; ani de serviciu: 35-45; pensie: 75% din valoarea ultimei solde brute, indiferent de grad sau funcţie;
[Nota: In urma flexibilitatii anilor in serviciul militar 20-30, este evident ca intra in functiune majorari in urma incadrarii in grupe diferite de munca].

Italia
- Ofiţeri inferiori: vârsta: 45-55; ani de serviciu: 25-30; pensia: 80% din ultimul salariu brut;
- Ofiţeri superiori: vârsta: 45-55; ani de serviciu: 20-30; pensia: 80% din ultimul salariu brut;
- Generali: vârsta: 60-65; ani de serviciu: 35-45; pensia: 80% din ultimul salariu brut.
[Nota: In urma flexibilitatii anilor in serviciul militar 20-25-30, este evident ca intra in functiune majorari in urma incadrarii in grupe diferite de munca].

Marea Britanie
- Personalul militar beneficiază de o legislaţie proprie privind pensiile diferită de cea care reglementează pensiile personalului civil;
- Militarii beneficiază de pensii militare de stat;
- Pentru a beneficia de pensie integrală, perioada de serviciu militar trebuie să fie de minim 30 de ani;
- Pensia se calculează pe baza celui mai mare salariu anual pe care militarul l-a primit în ultimii 3 ani de serviciu.
[Nota: Corelat cu materialul redactat, rezulta ca militarii britanici beneficiaza la pensie de 3,3% procent din cel mai mare salariu primit in ultimii 3 ani, pt. fiecare an in serviciul militar. In aceasta ipoteza, fara a avea certitudinea, rezulta ca britanicii au drept de pensie militara de cca. 60% din respectivul salariu pt. 18 ani de serviciu militar, iar pt. fiecare an in plus se adauga 3,3%].

Olanda
- Nu există legislaţie separată faţă de civili
- Valoarea pensiei reprezintă ultimul salariu brut x 1,75% x numărul de ani de serviciu.
[Nota: Aici exista o inadvertenta. Rezulta ca in fapt, exista o legislatie separata fata de civili. In caz contrar, am ajunge la concluzia ca la toti olandezii pensia se calculeaza pe baza ultimului salariu brut x 1,75% x numărul de ani de serviciu, ceea ce nu poate fi real. Dupa cum stau lucrurile ar rezulta ca in Olanda militarii au de departe cele mai mari pensii fata de alti cetateni. In conditiile in care un colonel olandez are o solda lunara cuprinsa intre 8 000 si 10 000 de euro].

Polonia
- Ofiţeri inferiori: vârsta:50; ani de serviciu: 15; pensia: 75% din salariul din ultima lună (salariul net inclusiv sporurile);
- Ofiţeri superiori: vârsta: 55; ani de serviciu: 15; pensia: 75% din salariul din ultima lună (salariul net inclusiv sporurile);
- Generali: vârsta: 60; ani de serviciu: 15; pensia: 75% din salariul din ultima lună (salariul net inclusiv sporurile);
[Nota: Este evident ca polonezii beneficiaza de majorari pt. fiecare an in plus peste cei 15 ani de serviciu militar].

S.U.A.
- legislaţia privind pensiile militare este diferită de cea care reglementează pensiile civile;
- pensia se calculează în funcţie de anii şi lunile în serviciul militar, data trecerii în rezervă, categoria de forţe, modul de executare al serviciului militar şi baza de calcul, stabilită ca medie a salariilor cele mai mari în ordine descrescătoare primite în 36 de luni, oricare ar fi acestea, în decursul serviciului militar;
- nu există o pensie minimă garantată şi nici valori minime sau maxime ale pensiei;
- pensia media fost în anul 2008 de 4.632 USD/lună.
[Nota: Informarea preluata precizeaza ca "nu există o pensie minimă garantată şi nici valori minime sau maxime ale pensiei". Informatia este eronata. Am precizat in material ca in SUA exista atat pensie minima garantata pt. minim 20 de ani de serviciul militar, cat si valori minime (50% din ultima solda) si maxime ale acesteia (autolimitate doar de vechimea in serviciul militar)].

Turcia
- Ofiţeri inferiori: vârsta: 41-48; ani de serviciu: 20-30; pensia: 80-85% din cuantumul ultimului salariu;
- Ofiţeri superiori: vârsta: 41-52; ani de serviciu: 20-30; pensia: 80-85% din cuantumul ultimului salariu;
- Generali: vârsta: 60-65; ani de serviciu: 35-45; pensia: 80-85% din cuantumul ultimului salariu;
[Nota: In urma flexibilitatii anilor in serviciul militar 20-30, este evident ca intra in functiune majorari in urma incadrarii in grupe diferite de munca].

Ungaria
- Ofiţeri inferiori: vârsta: 45; ani de serviciu: 37; pensia: 60% din ultimul salariu brut;
- Ofiţeri superiori: vârsta: 50; ani de serviciu: 37; pensia: 60% din ultimul salariu brut;
- Generali: vârsta: 55; ani de serviciu: 37; pensia: 60% din ultimul salariu brut.
[Nota: Mai mult ca sigur ca 60% constituie doar baza de calcul de pornire, la care se adauga procente in functie de diverse criterii, cum ar fi incadrarea in grupe de munca).


MAI AVEM VREO REVENDICARE IN CAZUL REINTRODUCERII PENSIILOR MILITARE DE STAT?

In mod normal, am fi tentati sa spunem ca NU! Insa ar putea sa fie cea mai mare eroare! Din datele publice existente la acest moment, cunoastem ca ar exista vreo 2 proiecte de legi privind pensiile militare de stat. Se mai zvoneste ca ar mai exista si un al 3-lea, dar despre care nu cunoastem nimic concret, ci doar zvonuri despre faptul ca ar fia copia la indigo a legii privind pensiile militarilor americani. Noi trebuie sa fim foarte atenti la ceea ce va cuprinde legea pensiilor militare (daca va exista vreodata), intrucat din experientele ultimilor ani rezulta ca ne putem astepta ca legiutorii chiar sa adopte o lege privind pensiile militare de stat, insa pensiile militare in adevaratul inteles al cuvantului, sa existe doar in titlul legii, nu si in continut! Adica ne putem astepta la o pacaleala legislaiva similara ca in cazul emiterii Legii nr. 241/2013, in urma careia legiuitorii au reintregit pensiile militarilor cu un articol, iar prin articol le-au inghetat pe viata!

Referitor la acest punct, am aflat ca in proiectele vehiculate, exista deja tendinta de a fi pacaliti! In sensul neactualizarii pensiilor in functie de soldele militarilor in activitate! Ceea ce inseamna ca respectivele pensii nu mai pensii militare nu mai sunt! In aceleasi proiecte, apare si o eroare privind stabilirea bazei de calcul in functie de grupele de munca. 70% pt. conditii normale, 72% pt. conditii deosebite si 74% pt. "conditii speciale si alte conditii". Fiind clar ca anomalia este introdusa de cineva care inca nu a aflat ca din 2001, militarii sunt repartizati in 4 grupe de munca, si nu in 3! In legislatia actuala grupa "conditii speciale" este o grupa de munca, iar grupa "alte conditii" este alta grupa de munca. Fiind evident ca baza de calcul pt. grupa "alte conditii" trebuie sa fie de 76%, din moment ce vechimea suplimentara la vechimea in munca este superioara celei din grupa "conditii speciale"!

In concluzie, in situatia adoptarii unei viitoare legi a pensiilor militare de stat, aceasta trebuie analizata in cele mai mici detalii, astfel incat legea sa ofere cu adevarat pensii militare de stat, si nu improvizatii! In caz contrar, cele 11 puncte din "Pachetul alternativ de revendicari in cazul neintroducerii pensiilor militare de stat", trebuie readuse pe tapet si folosite ca arma contra oricarui ar incerca sa ne induca in eroare! In fine, chiar si in situatia adoptarii unei legi a pensiilor militare in forma in care ne-o dorim, nu trebuie sa uitam niciodata de cele 11 revendicari! Cele mai multe din acestea sunt intemeiate inclusiv in ipoteza adoptarii legii pensiilor militare de stat. Insa rezolvarea lor ar reveni cu precadere, sarcina militarilor in activitate.

Final

Semnat: G. Olescu. Cele 2 parti pot fi republicate si utilizate in argumentatie de catre oricine considera de cuviinta ca sunt in avantajul militarilor si doreste sa faca ceva pt. sistemul militar din Romania! Pana la o posibila adoptare a legii pensiilor militare de stat, recomand utilizarea la stres a "Pachetului alternativ de revendicari in cazul neintroducerii pensiilor militare de stat", ca "arma" contra tuturor celor care se opun reacordarii dreptului la pensie militara! Multi s-au opus si se opun nu neaparat din rea credinta, ci din incostienta - necunoscand pe de-a intregul legile care guverneaza sistemul militar romanesc!

UN AN NOU FERICIT!

9 comentarii:

  1. sunt întrutotul de acord.Este necesară revenirea la pensiile militare de stat pentru toți absolvenții instituțiilor militare

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. OK. Probabil ca ati omis un amanunt! In NATO se acorda pensia militara pt.oricine a indeplinit serviciul militar, nu doar pt. absolventii institutiilor militare. Avem soldati si gradati profesionisti cu 25 de ani vechime in serviciul militar, si vom avea soldati si gradati si cu 30 de ani in serviciul militar. Aceasta categorie trebuie sa aiba drepturi egale cu cadrele militare privind dreptul la pensie militara.

      Ștergere
  2. The "multiplier" for the above two plans is 2.5% (UP TO A MAXIMUM OF 75%). For example, a person who entered active duty on or before 8 September 1980, and spent 22 years on active duty, would receive 55% of his/her base pay as retirement or retainer pay. A person who entered active duty after 8 September 1980, and spent 22 years on active duty, would receive 55% of the average of the highest 36 months of active duty base pay.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu inteleg exact interventia! Vrei sa spui ca exista plafonare a pensiei la 75% sau ce? Nu exista plafonare! Tabelul nr. 2 de aici [http://militarypay.defense.gov/retirement/] este edificator! Chestia cu "multiplier" se refera la urmatoarele.
      - "For instance, 20 years of service would equate to a 50% multiplier". Pe romaneste, 50% pensie pt. 20 de ani de serviciu militar. Deci 50% este baza de calcul.
      - "For the Disability retirement plan, the multiplier may be the higher of 2.5% for each year of service or the disability percentage assigned by the Service at retirement. However, note that the disability retirement multiplier is capped at 75%". Pe romaneste, in cazul personalului cu dizabilitati, baza de calcul poate fi mai mare de 50%, dar nu mai mult de 75%. Aici este vorba de pensionarea medicala.

      Ștergere
  3. Consider ca mai trebuie facute doua precizari si anume:
    - legea sa fie aplicata si celor care sunt acum in pensie inclusiv modul de calcul al cuantumului pensiei cu mentiunea mentinerii in plata al cuantumului cel mai avantajos;
    - tuturor trebuie aplicata aceeasi lege privind grupele de munca indiferent de data cand au fost trecuti in rezerva cu drept de pensie.

    RăspundețiȘtergere
  4. Active Duty military personnel can retire after 20 years of active duty service. A member who retires at 20 years of service receives 50 percent of his/her monthly base pay. For each year served over 20 years, the military member receives an additional 2.5 percent, up to a maximum of 100 percent of their base pay, at 40 years of service. NOTE: Most military members retire with 30 or fewer years of service. Only A FEW MILITARY personnel ARE SELECTED to serve beyond 30 years.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Yup! Everything is normal! Any problem?

      Ștergere

Acest blog nu este destinat pentru rating, ci sustinerii drepturilor militarilor de cariera, activi si in rezerva. Fiind vorba de o categorie profesionala ignorata si persecutata atat legislativ, cat si politic - in mod continuu incepand cu anul 2011, comentariile indecente nu isi au rostul!